آموزش صفحه آرایی کتاب و پایان نامه در ورد به فارسی روان

آموزش صفحه آرایی در ورددر این مقاله می‌خواهیم صفحه آرایی کتاب با ورد را در قالب یک مقاله به صورت مختصر بیاموزیم. همچنین به نکات مربوط به صفحه آرایی پایان نامه فارسی نیز  اشاره خواهد شد. استفاده از استایل‌ها برای قالب‌بندی متن، فصل‌بندی کتاب، نحوه گذاشتن سرصفحه و پاصفحه (هدر و فوتر)، شماره صفحه و درج فهرست مطالب در نرم افزار ورد، از جمله نکاتی است که در این مقاله به اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت. شما با کمک این مقاله می‌توانید کتابی بسازید که صفحات زوج و فرد آن دارای سرصفحه‌ی متفاوتی است؛ فصول از صفحات فرد یا دلخواه شروع می‌شوند؛ با تغییر فصول، متن سرصفحه‌ها عوض می‌شود و صفحات آغازین فصول، فاقد سرصفحه و یا دارای سرصفحه‌ی متفاوت هستند. همچنین با کمک این مقاله می‌توانید پایان‌نامه‌ی خود را طبق شیوه‌نامه‌ی دانشگاه خودتان صفحه‌آرایی و تنظیم نمایید. برای استفاده‌ی بهتر از این مقاله، باید آشنایی متوسطی با نرم‌افزار Word داشته باشید و ما در این آموزش به مباحث مقدماتی اشاره نخواهیم کرد.

این مقاله  مهم‌ترین نکات مورد نیاز برای صفحه‌آرایی کتاب‌های فارسی را پوشش می‌دهد. همچنین شما می‌توانید تمپلیت آماده صفحه‌آرایی کتاب با ورد را از اینجا دریافت کنید و برای کار خود استفاده کنید. برای صفحه‌آرایی بیشتر کتاب‌ها که دارای گرافیک سنگین نیستند، نرم‌افزار ورد به سادگی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اما در صورتی که به هر دلیل می‌خواهید کتاب را در نرم‌افزار Indesign صفحه‌آرایی کنید، مقاله‌ی آموزش صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین در همین وب‌سایت برای شماست. اگر قصد کار با نرم افزار ورد بر روی دستگاه موبایل خود را دارید، توصیه می‌کنیم مقاله آموزش کار با ورد نسخه اندروید را مطالعه کنید. همچنین اگر در پی افزایش سرعت تایپ فارسی خود هستید، وب‌سایت یوتایپ، در آموزش تایپ سریع فارسی به شما کمک خواهد کرد.

۱. تنظیمات اولیه برای شروع صفحه آرایی کتاب فارسی در ورد

پیش از شروع کار، باید محیط‌مان را برای صفحه‌آرایی یک کتاب  فارسی آماده کنیم:

  1. از بخش تنظیمات ورد، قسمت Advanced، نمایش اعداد (Numeral) را روی Context، همچنین Document View را روی Right-to-Left و نیز Show measurements in unit of را روی میلی‌متر یا سانتی‌متر تنظیم کنید. برای آگاهی از نحوه ورود به تنظیمات ورد و فارسی کردن اعداد، به مقاله‌ی فارسی سازی اعداد در ورد در همین وب‌سایت مراجعه کنید.
  2. Keep Text Only

    عکس ۱. وارد کردن متن بدون فرمت به ورد

    یک فایل جدید ایجاد کنید و یک متن چند صفحه‌ای فارسی که دارای چندین تیتر و زیرتیتر و همچنین لغات انگلیسی است، (مثلا متن همین مقاله) را داخل فایلتان بریزید. ما می‌خواهیم متنی که داخل فایل می‌ریزیم، فاقد هر گونه فرمت از قبل تعیین شده باشد. برای این کار، ابتدا کل متن همین مقاله را انتخاب و copy کنید. سپس به نرم‌افزار ورد رفته و از زبانه HOME، مثلث زیر دکمه‌ی Paste را بزنید و سپس Keep Text Only را بزنید. به این ترتیب، متنی که کپی کرده‌اید، به صورت نرمال و بدون هیچ فرمتی وارد ورد می‌شود.

۲. تنظیمات صفحه در ورد

page-setup-launch

عکس ۲

پنجره تنظیمات صفحه

عکس ۳. تنظیمات صفحه

نخستین کاری که برای شروع صفحه‌آرایی یک کتاب در ورد انجام می‌دهیم، تنظیمات صفحه است. در فایلی که ایجاد کرده اید، از روبان Page Layout، دکمه‌ی کوچک dia-btn گوشه‌ی گروه Page Setup را بزنید، تا پنجره‌ی تنظیمات صفحه باز شود. در زبانه‌ی Margin اندازه‌ی حاشیه‌ی صفحه و در زبانه‌ی Paper، ابعاد صفحه را تعیین کنید. زبانه‌ی Layout نیاز به توضیح بیشتر دارد و بعدن در بخش ‏7 به آن خواهیم پرداخت. OK بزنید تا پنجره بسته شود.

۳. تنظیمات فونت (قلم) در ورد

پنجره تنظیمات فونت ورد

عکس ۴. تنظیمات فونت

حال بخشی از متن را که دارای کلمات فارسی و انگلیسی است، انتخاب کنید و از زبانه Home، دکمه‌ی کوچک  dia-btn در گوشه‌ی گروه فونت را بزنید، تا پنجره‌ی Font باز شود. در این پنجره شما می‌توانید قلم و اندازه‌ی آن را به طور جداگانه برای متن فارسی و لاتین انتخاب کنید. در شکل زیر، برای متون لاتین فونت Calibri اندازه 12pt و برای متون فارسی، فونت B Nazanin اندازه 13pt انتخاب شده است.

با توجه به این که از نظر بصری اندازه‌ی فونت‌های لاتین کمی بزرگ‌تر است، بهتر است اندازه‌ی فونت‌های لاتین را همیشه اندکی کمتر در نظر بگیرید.

OK را کلیک کنید. اکنون اندازه‌ی متون فارسی ۱۳، و اندازه‌ی متون لاتین موجود در متن ۱۲ خواهد بود.

۴. تنظیمات پاراگراف در ورد

تنظیمات پاراگراف در ورد

عکس ۵. تنظیمات پاراگراف

نشان‌گر چشمک‌زن را روی یک پاراگراف قرار دهید و از روبان Home، دکمه‌ی کوچک dia-btn گوشه‌ی گروه پاراگراف را بزنید، تا پنجره‌ی Paragraph باز شود. چینش متن، جهت متن، تورفتگی‌ها، فاصله‌ی پاراگراف از پارگراف قبلی و بعدی، و فاصله‌ی سطور پاراگراف، مهم‌ترین چیزهایی هستند که در این پنجره تعریف می‌شوند. در شکل زیر عملکرد فیلدهای مختلف تنظیمات پاراگراف به صورت نموداری تشریح شده است.

۵. استایل (سبک/شیوه) در ورد

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین امکانات نرم‌افزار ورد که معمولا توسط کاربران متوسط نادیده گرفته می‌شود، قابلیت تعریف، اِعمال و ویرایش استایل‌هاست.

وقتی استایلی را روی بخشی از متن اعمال می‌کنیم، در واقع با یک دستور، تمامی خصوصیات مربوط به فونت، اندازه، فاصله سطور، رنگ و … را که قبلن روی استایل تعریف کرده‌ایم، به آن بخش از متن اعمال می‌کنیم و اگر بعدن استایل را ویرایش کنیم، تمامی متونی که آن استایل بر روی آن‌ها اعمال شده است، تغییر خواهند کرد.

مثلن اگر بخواهیم فونت عنوان تمامی فصول کتاب را تغییر دهیم، یا بخواهیم اندازه‌ی متن همه‌ی پاورقی‌ها در کتاب کوچک‌تر شود، کافی است به سادگی استایل مربوطه را ویرایش کنیم، تا این تغییر روی تمامی بخش‌هایی که آن استایل به آن‌ها داده شده، اعمال شود.

استایل ها

عکس ۶. دسترسی سریع به استایل‌ها

از روبان Home، دکمه‌ی کوچک dia-btn گوشه‌ی گروه Styles را بزنید، تا پنجره‌ی Styles باز شود، در این پنجره، فهرستی از استایل‌ها را مشاهده می‌کنید. اکنون می‌خواهیم استایل جدیدی ایجاد کنیم و آن را به چند پاراگراف از متن‌مان اعمال کنیم.

استایل ها در ورد

عکس ۷. پنجره لیست استایل‌ها

روی دکمه New Style n-style-btn کلیک کنید تا پنجره Create New Style باز شود. نام استایل را به گونه‌ای انتخاب کنید که بعدن هنگام استفاده، برای‌تان گویا باشد؛ مثلن: «عنوان فصول»، «معادله»، «پاورقی» یا «نقل قول» می‌توانند اسامی خوبی باشند. شما می‌توانید نام استایل را فارسی یا لاتین انتخاب کنید. در پایین پنجره‌ی Create New Style، دکمه‌ی Format را کلیک کنید. منویی حاوی مواردی که برای این استایل می‌توانید تعریف کنید، باز می‌شود. با انتخاب Font و Paragraph، پنجره‌هایی که در بخش پیشین توضیح دادیم، باز می‌شوند و شما می‌توانید خصایص مورد نظرتان را برای استایلی که ساخته‌اید، تعریف کنید. به عنوان مثال، از پنجره‌ی Font، اندازه متون را روی ۱۳ و فونت فارسی را روی B Loutus تنظیم کنید. از پنجره‌ی Paragraph هم برای خط اول به میزان 0.5cm تورفتگی در نظر بگیرید. پس از این که تنظیمات مورد نظرتان را روی فونت و پاراگراف اعمال و OK کردید، در پنجره Create New Style نیز OK بزنید تا پنجره بسته شود.

حالا استایلی را که ساخته‌اید، در پنجره‌ی Styles خواهید دید. نشانگر چشمک‌زن را روی یک پاراگراف قرار دهید و در پنجره‌ی Styles روی استایل جدیدی که ساخته‌اید، کلیک کنید. تمام تنظیماتی که در این استایل اعمال کرده‌اید، روی این پاراگراف نیز اعمال خواهد شد. شما می‌توانید این استایل را به چندین پاراگراف از متن خود اعمال کنید. اکنون در پنجره Styles روی نام استایلی که ایجاد کرده‌اید، راست‌کلیک کنید و Modify را انتخاب کنید. با تغییر تنظیمات استایل و OK کردن آن، تمام بخش‌هایی از متن شما که این استایل را به آن‌ها داده بودید، تغییر خواهند کرد. در هنگام صفحه‌آرایی یک کتاب، باید برای هر بخشی از کتاب که دارای قالب‌بندی مشخصی است، یک استایل اعمال کنیم. یک استایل برای متن اصلی، یک استایل برای هر کدام از انواع تیترها، یک استایل برای پاورقی و …

ایجاد استایل جدید در ورد

عکس ۸. پنجره ویرایش استایل

۵.۱. استایل‌های از پیش موجود

نرم‌افزار Word برای آسان‌تر کردن کار ما، تعدادی استایل از پیش‌آماده در خود دارد. بهتر است تا حد امکان همین استایل‌ها را Modify و استفاده کنیم و تا جایی که امکان دارد، استایل جدید ایجاد نکنیم. برای دیدن تمامی استایل‌های موجود در Word، در پایین پنجره‌ی Styles، لینک Options… را کلیک کنید. Select Styles to show را روی All Styles و نحوه‌ی مرتب‌سازی استایل‌ها را روی Alphabetical قرار دهید. اکنون تمامی استایل‌های موجود در پانل اسلاید‌ها به ترتیب الفبا نشان داده می‌شوند. مهم‌ترین استایل‌های مورد استفاده در کار ما این‌ها هستند:

  • Heading 1: معمولا برای عناوین اصلی، مانند عناوین مقدمه، پیشگفتار و عناوین فصول از این استایل استفاده می‌شود.
  • Heading 2: برای عناوین ذیل عناوین اصلی، مانند عناوین داخل هر فصل، از این استایل استفاده می‌شود.
  • Heading 3: برای عناوین ذیل Heading 2 از این استایل استفاده می‌شود.
  • Body Text: برای عناوین متن بدنه‌ی کتاب، که تو رفتگی خط اول ندارند.
  • Body Text First Indent: برای عناوین متن بدنه‌ی کتاب، که تو رفتگی خط اول دارند.

استفاده‌ی صحیح از استایل‌های Heading 1، Heading 2، Heading 3‌ و … بسیار مهم است. در صورتی که این استایل‌ها به درستی اعمال شوند، بعدا به راحتی خواهیم توانست فهرست مطالب را تهیه و در ابتدای کتاب درج کنیم. برای درک نحوه‌ی استفاده‌ی درست از این استایل‌ها، فرض کنید در حال صفحه‌آرایی یک کتاب آشپزی هستیم که دو فصل دارد و هر کدام از فصول دارای زیرعنوان‌هایی است. نحوه‌ی اعمال استایل‌‌های Heading، برای عناوین این کتاب به صورت زیر خواهد بود:

  • فصل ۱. غذاها (Heading 1)
    • ایرانی (Heading 2)
      • قرمه‌سبزی (Heading 3)
      • چلوکباب (Heading 3)
    • خارجی (Heading 2)
      • پیتزا (Heading 3)
      • همبرگر (Heading 3)
  • فصل ۲. دسرها (Heading 1)
    • بستنی (Heading 2)
      • بستنی شکلاتی (Heading 3)
      • بستنی میوه‌ای (Heading 3)
    • کیک (Heading 2)
      • کیک خامه‌ای (Heading 3)
      • کیک شکلاتی (Heading 3)

در صفحه‌بندی استاندارد، بهتر است برای متنی که بعد از عناوین می‌آید تو رفتگی خط اول در نظر نگیریم. یعنی پاراگرافی از متن که بلافاصله بعد از عنوان یا زیرعنوان‌ می‌آید، بدون تورفتگی خط اول و با استایل Body Text درج می‌شود و پاراگراف‌های بعدی متن با تورفتگی خط اول و با استایل Body Text First Indent درج می‌گردند.

۶. فصل‌بندی کتاب و پایان نامه در ورد

امکان فصل‌بندی نرم‌افزار ورد، این توانایی را به ما می‌دهد که برای بخش‌های مختلف کتاب از سرصفحه و پاصفحه و ساختار شماره صفحه‌ی متفاوت استفاده کنیم و در صورت لزوم، افقی یا عمودی بودن صفحه (Portrait/Landscape) و یا اندازه‌ی صفحات برای بخش‌های مختلف را تغییر دهیم.

برای مثال اگر بخوهیم ابتدای کتاب با شماره‌گذاری ابجد و از فصل ۱ با شماره‌گذاری عددی شماره‌گذاری شود؛ یا اگر بخواهیم صفحاتی از کتابمان شماره صفحه نداشته باشد؛ یا اگر بخواهیم صفحاتی از کتابمان سر صفحه‌ی متفاوتی با بقیه داشته باشد، باید ابتدا کتابمان را به چند فصل تقسیم کنیم.

برای ایجاد یک فصل جدید در فایل کتاب، مکان نمای چشمک‌زن را در جایی که باید فصل جدید آغاز شود (مثلن پس از اتمام فهرست و قبل از شروع مقدمه، یا پس از اتمام فصل ۱ و قبل از شروع فصل ۲) قرار می‌دهیم. سپس از روبان Page Layout و از گروه Page Setup، دکمه‌ی بازشونده‌ی Breaks را کلیک می‌کنیم. همان طور که می‌بینید، چهار نوع Section Break وجود دارد:

  • Next Page: فصل جدید از صفحه‌ی بعد شروع می‌شود.
  • Continuous: بدون شکست صفحه، فصل جدید در ادامه‌ی فصل قبلی شروع می‌شود.
  • Even Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی زوج بعدی آغاز می‌شود.
  • Odd Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی فرد بعدی آغاز می‌شود.
ایجاد فصل جدید در ورد

عکس ۹. ایجاد فصل جدید

در بیشتر کتاب‌های فارسی، فصل جدید باید از نخستین صفحه‌ی فرد بعدی آغاز شود. بنابراین، در پایان هر فصل، یک Odd Page Section Break قرار می‌دهیم. به این ترتیب، متنی که بعد از Section Break قرار دارد، از صفحه‌ی فرد بعدی شروع می‌شود و اگر نیازی باشد، Word یک صفحه را برای ما خالی خواهد گذاشت. البته دقت داشته باشید که این صفحه‌ی خالی در محیط ورد نمایش داده نمی‌شود، اما اگر از فایلتان PDF یا Print بگیرید، خواهید دید که در مواقع لزوم یک صفحه سفید میان فصول قرار داده شده، تا همه‌ی فصول از صفحات فرد شروع شوند.

۷. سرصفحه و پاصفحه (Header & Footer) در ورد

مواردی که قرار است در طول کل کتاب یا در طول فصول کتاب در تمامی صفحات تکرار شوند، در Header و Footer قرار می‌گیرند. نام کتاب، عنوان فصل و شماره صفحه مهم‌ترین این موارد هستند.

ویرایش سرصفحه و پاصفحه در ورد

عکس ۱۰. هدر و فوتر

برای درج یا ویرایش هدر و فوتر، از زبانه‌ی Insert و در گروه Header & Footer، یکی از گزینه‌های Header یا Footer را کلیک کنید تا منوی زیرین آن باز شود. اکنون می‌توانید یکی از قالب‌های از پیش آماده را استفاده کنید و یا با زدن گزینه Edit Header/Footer در انتهای منو، وارد حالت ویرایش سرصفحه و پاصفحه شوید. در حالت ویرایش هدر/فوتر، یک زبانه‌ی جدید به زبانه‌های بالای نرم‌افزار افزوده می‌شود، که ابزارهای مورد نیاز برای ویرایش هدر و فوتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با دوبار کلیک درمنتها الیه بالا یا پایین صفحات نیز وارد حالت ویرایش هدر/فوتر شوید.

در کتاب‌های فارسی، معمولا شماره صفحه‌های فرد در بالا سمت راست و شماره صفحه‌های زوج در بالا سمت چپ قرار می‌گیرد، به طوری که در هنگام ورق زدن کتاب، شماره صفحه‌ها در قسمت بیرونی واقع شوند و آسانتر دیده شوند. همچنین نام کتاب در بالای صفحات زوج، و نام فصل در بالای صفحات فرد درج می‌شود.   همچنین در بعضی کتاب‌ها، صفحه‌ی اول هر فصل ساختار متفاوتی دارد و شماره صفحه‌ی آن یا درج نمی‌شود و یا در پاصفحه درج می‌شود. برای انجام این کارها، ابتدا به بخش Page Setup بر می‌گردیم. پنجره‌ی Page Setup را که در بخش ۲ توضیح دادیم، باز کنید. به زبانه‌ی Layout بروید و در بخش Headers and Footers، دو آیتم Different odd and even page و Different first page را تیک بزنید. اگر مشغول صفحه‌آرایی پایان‌نامه هستید و قرار است که پایان‌نامه به صورت پرینت یک رو صحافی شود، صفحات زوج و فرد یکسان خواهند بود و نباید Different odd and even page را تیک بزنید. (توجه کنید که این ابزارها علاوه بر پنجره‌ی Page Setup، از طریق زبانه‌ی Design که در هنگام ویرایش هدر/فوتر ظاهر می‌شود نیز در دسترس هستند.)

پس از انجام تنظیمات، در قسمت پایین پنجره، Apply to  را روی Whole document بگذارید و OK بزنید. اکنون شما در تمامی فصول کتاب، می‌توانید برای صفحات اول فصول و صفحات زوج و فرد، هدر و فوتر مجزا داشته باشید. اگر بخواهید این قابلیت تنها در بعضی فصل‌ها وجود داشته باشد، باید مکان نما درون آن فصل باشد و در قسمت Apply to، باید This section را انتخاب کنید. (فصل‌بندی را در بخش ۶ همین مقاله توضیح دادیم)هدر و فوتر مجزا برای صفحات زوج و فرد در ورد

۷.۱. هدر و فوتر مجزا برای هر فصل

پیوند به فصل پیش

عکس ۱۱. با فعال/غیرفعال کردن گزینه Link to Previous، می‌توان ارتباط هدر و فوتر فصل را با فصول قبلی وصل/قطع کرد.

اکنون ما برای صفحات زوج و فرد هدر و فوتر مجزا داریم. اما اگر بخواهیم با تغییر فصول، هدر و فوتر تغییر کنند، چه باید بکنیم؟ در نخستین فصل فایلتان، بالای یکی از صفحات، در حاشیه‌ی بالایی صفحه دابل کنید تا ویرایش هدر فعال شود. در قسمت هدر فصل اول کتاب چیزی بنویسید. حال به فصل بعدی بروید. باز روی سرصفحه دوبار کلیک کنید تا قابلیت ویرایش آن فعال شود و بخش Header and Footer Tools به روبان‌ها اضافه شود. در روبان Design و در گروه Navigation، دکمه‌ی Link to previous  را پیدا کنید. همان طور که می‌بینید، این دکمه به طور پیش‌فرض روشن است (اگر برای شما خاکستری و غیرفعال است، فایل خود را فصل‌بندی نکرده‌اید، برای فصل‌بندی، به بخش ۶ همین مقاله نگاه کنید). روی آن کلیک کنید تا دکمه خاموش شود و ارتباط این فصل با فصل پیشین قطع شود. اکنون اگر شما این سرصفحه را ویرایش کنید، سرصفحه‌ی فصل قبلی تغییر نخواهد کرد. دقت کنید که صفحات زوج با هم، صفحات فرد با هم و صفحات آغازین با هم مرتبط هستند و اگر لازم شد، می‌توانید ارتباط تک تک آن‌ها را با فصول پیشین قطع کنید.

۷.۲. شماره صفحه

page-num-format

عکس ۱۲. تنظیمات شماره صفحه

زمانی که حالت ویرایش هدر و فوتر فعال است، در روبان Design، در گروه Header & Footer، دکمه‌ی Page Number را بزنید تا منوی شماره صفحه‌ها باز شود. شما از این قسمت می‌توانید شماره صفحه را در موقعیت‌های از پیش تعریف‌شده‌ای قرار دهید. در صورتی که Current Position را انتخاب کنید، شماره صفحه خارج از Text Box و در همان جایی که نشانگر چشمک‌زن قرار دارد، درج خواهد شد. در کتاب‌های فارسی معمولن شماره صفحه‌ی صفحات زوج در سمت راست و صفحات فرد در سمت چپ صفحه است. با این چینش، دیدن شماره صفحه‌ها هنگام ورق زدن کتاب آسان‌تر خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید شماره صفحه مثلن از ابتدای فصل ۱ شروع شود و نمی‌خواهید صفحات قبل از آن در شماره صفحه لحاظ شود، پس از درج شماره صفحه، در همان فصلی که می‌خواهید شماره آن از ۱ یا هر عدد دیگری شروع شود، در همان منوی شماره صفحه‌ها، Format Page Numbers… را انتخاب کنید در این پنجره شما می‌توانید فرمت شماره صفحه (۱،۲،۳ یا ا، ب، ج و …) همچنین نقطه‌ی شروع شماره صفحه را تعیین کنید. در صورتی که در Page Numbering، گزینه‌ی Start at را انتخاب کنید، می‌توانید شماره صفحه‌ی هر Section را از عددی دلخواه شروع کنید. با استفاده از قابلیت گفته‌شده، می‌توانید برای هر کدام از فصل‌ها، شماره صفحه را با فرمت جداگانه‌ای بزنید. مثلا می‌توان بخش‌های قبل از شروع متن اصلی کتاب، مانند فهرست و مقدمه را به عنوان فصلی جداگانه، با حروف ابجد شماره‌گذاری کرد و برای شماره گذاری متن اصلی کتاب، از اعداد استفاده نمود.

۸. فهرست مطالب

در صورتی که عناوین موجود در کتاب را به صورت درست و طبق آنچه در بخش ‏5 گفته شد، استایل‌دهی کرده باشید، برای درج فهرست مطالب، کار زیادی لازم نیست انجام بدهید. نشانگر چشمک‌زن را در جایی که می‌خواهید فهرست مطالب درج شود، قرار دهید. در روبان Reference، دکمه‌ی بازشونده‌ی Table of Contents را کلیک کنید و Automatic Table 1 را انتخاب کنید. فهرست مطالب به همراه شماره صفحه‌ی هر کدام از عناوین، درج خواهد شد. در واقع نرم‌افزار ورد به دنبال متونی می‌گردد که استایل Heading 1، Heading 2,… روی آن‌ها اعمال شده و آن‌ها را به همراه شماره صفحه‌شان در فهرست مطالب درج می‌کند. در صورتی که فایل را ویرایش کنید و شماره صفحات به هم بریزد، به سادگی با زدن دکمه‌ی Update Table در زبانه‌ی Reference، شماره صفحات جدید جایگزین شماره‌های قبلی خواهد شد.

اگر در فارسی کردن اعداد در شماره صفحه‌ها یا در فهرست مطالب مشکل دارید، مقاله جامع ما را درباره اعداد فارسی در ورد را بخوانید

تمپلیت آماده برای صفحه‌آرایی کتاب و پایان نامه در ورد

در این آموزش کوشیدیم، نکات اصلی مربوط به صفحه‌آرایی کتاب در ورد را مطرح کنیم. اما اگر به دنبال یک تمپلیت آماده و استاندارد برای صفحه‌آرایی کتاب فارسی می‌گردید، می‌توانید تمپلیت صفحه‌آرایی کتاب فارسی در ورد را در دو قطع رقعی و وزیری از پیکتوشاپ دریافت کنید. برای صفحه‌آرایی آسان و بی‌دردسر پایان‌نامه خود نیز می‌توانید تمپلیت پایان نامه را از پیکتوشاپ دریافت کنید. نکات مطرح شده در این مقاله، در این دو تمپلیت مراعات شده است. همچنین اندازه‌ی صفحات و حاشیه‌ها، فونت و اندازه‌ی نوشته‌ها، فواصل و سایر مؤلفه‌های ظاهری کتاب و پایان‌نامه، بر اساس استانداردهای رایج کتب فارسی و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های ایران تنظیم شده است و در صورت لزوم شما به آسانی می‌توانید آن را مطابق نیاز خود تغییر دهید. این تمپلیت‌ها حاوی سرصفحه، شماره صفحه، فهرست مطالب، فهرست نمودارها و جداول، پاورقی، پی‌نوشت و … است و کافی است شما با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله، متن خود را درون تمپلیت جایگذاری کنید. برای دریافت تمپلیت آماده کتاب فارسی در ورد به این لینک و برای تمپلیت پایان‌نامه به اینجا مراجعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید یک بروشور سه لت ساده در ورد طراحی کنید قالب بروشور ورد را می‌توانید دریافت کنید.

و در پایان…

اگرفکر می‌کنید، مطلبی باید در این مقاله می‌آمده و نیامده، وحس می‌کنید قسمتی از مقاله برایتان نامفهوم است، در بخش دیدگاه‌ها، مرا مطلع کنید. در قسمت کامنت‌ها از تشکر و سلام و احوالپرسی بپرهیزید و سوالتان را مختصر و مفید مطرح کنید. در کامنت‌ها سوالات خوبی مطرح شده که برخی را پاسخ داده‌ام. شاید پاسخ سوال شما هم آنجا باشد. پس قبل از پرسیدن سوال نگاهی به قسمت کامنت‌ها بیندازید.
صفحه آرایی کتاب با ورد کار چندان پیچیده‌ای نیست. باید کمی خود را درگیر کار کنید، تا چم و خمش دستتان بیاید 🙂

مجتبی طاهری

طراح گرافیک، وب و رابط کاربری؛ کارشناس ارشد اقتصاد و علاقه‌مند به بازاریابی و کسب و کار الکترونیک

مطالب مرتبط

۱۳۷ دیدگاه‌

  1. سید حسین سرور گفت:

    سلام مهندس چطور بولت را با “الف ” شروع کنیم نه “أ”

    فوری-ممنون

  2. mahi گفت:

    سوالی که من دارم واسه صفحه آرایی پایانامم
    چجوری میشه تو حاشیه صفحاتمون متن وارد کنیم؟
    یعنی مثه یه کتاب تو حاشیه صفحمون ، عنوان پایان ناممون هم باشه

    • ابتدا وارد قسمت ویرایش Header یا Footer بشید. سپس در قسمت هدر یا فوتر، یک تکست باکس بکشید و متنتون رو داخلش قرار بدید. می‌تونید با استفاده از تنظیمات تکس باکس، متن رو عمودی هم بکنید. سپس اون رو به جا به جا کنید و در قسمت حاشیه کتاب قرار بدید. این کار رو یک بار برای صفحات فرد و یک بار برای صفحات زوج باید انجام بدید.

  3. حمید گفت:

    فوق العاده خوب و عالی من تازه می خواستم تو کار تایپ و صفحه آرایی وارد بشم که با این آموزش شما خیلی خوب یادگرفتم

  4. حسین گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون. صفحات پایانامه رو فارسی زدم الان وقتی میخام فهرست بندی کنم صفحات رو لاتین میاره و در سمت راست. اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    • احتمالا فهرست به صورت چپ به راست فرمت شده. کل فهرست رو انتخاب کنید و با استفاده از دکمه right-to-left در تب home (همون دکمه‌ای که علامتی شبیه p برعکس داره و یه مثلث کوچک سمت راستش داره) پاراگراف‌های فهرست را «راست به چپ» کنید.

  5. محسن گفت:

    سلام و وقت بخیر
    یک پایان نامه دارم که صفحات اول مثل بسم ا.. باید شماره صفحه نداشته باشه، فهرست باید حروف ابجد بخوره و متن پایان نامه از شماره ۱ شروه بشه.
    میشه کمکم کنید
    ممنون

  6. یوسف حسن زاده گفت:

    .با سپاس از شما جناب طاهری عزیز
    مطالب بسیار مفید و گویا بودند و کاملا مفهوم . از مقاله کاربردی تون ممنونم

  7. هدی گفت:

    سلام وقت بخیر میشه در پاورقی هم عنوانی داشت که بعد از فهرست ستزی خودکار اون عنوان هم در فهرست بیاد؟

  8. Arash گفت:

    سلام
    چه طور می توان وقتی صفحات زوج و فرد را جدا کردیم با انتخابDifferent Odd& Even Pages در برخی صفحات مثلا فرد عنوان های جدا داشته باشیم
    من حتی ارتباط آنها را از طریق Link to previose قطع کردم ولی وقتی در صفحه ۵ عنوان را عوض می کنم در صفحه ۳ نیز این عنوان عوض می شود
    چکار باید بکنم

    • زمانی می‌توان عناوین سر صفحه‌ها را از هم جدا کرد که بین آن‌ها یک section break وجود داشته باشد. یعنی اگر فصل شما در صفحه ۳ تمام بشه. باید اونجا یک section break درج کنی و سپس فصل بعدی رو شروع کنید. پس از این کار اگر در فصل بعدی link to previous را غیرفعال کنید، می‌توانید برای صفحه ۳ و صفحه ۵ دو سرصفحه مجزا داشته باشید. قسمت «فصل‌بندی» مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید.

  9. مسعود گفت:

    با سلام
    به بخش شماره صفحه رجوع کردم موردی رو که می خواستم ندیدم.
    چطور می تونم شماره صفحات رو در بعضی از صفحات غیر قابل نمایش کنم؟
    سپاس

    • اگر منظورتون صفحات اول هر فصل هست، به بخش «سرصفحه و پاصفحه» مقاله بالا نگاه کنید. اگر صفحات تصادفی منظورتونه، راهکار مشخصی وجود نداره و شما می‌تونید یک مستطیل سفید رنگ روی شماره صفحه قرار بدید تا دیده نشه!

  10. حمید گفت:

    سلام. ممنون که اطلاعات با ارزشت را به اشتراک می‌گذاری. دو سؤال دارم که نمی‌دانم جواب دارد یا نه؟
    ۱- می‌خواهم کاری کنم که صفحۀ اول هر فصل همیشه فرد باشد و اگر زوج بود به طور خودکار قبل از آن یک صفحۀ سفید اضافه شود.
    ۲- برای تایپ شعر به طوری که دو ستونی باشد و هر ستون برای خود مجزا باشد و هر دو ستون امکان justify کردن داشته باشد، راهی می‌شناسی؟

  11. محمد گفت:

    سلام.مشکلی که من دارم اینه که در انتهای هر صفحه اگر پارگراف جا نشه،این پاراگراف کلا به صفحه بعد منتقل میشه و بسته به حجم پاراگرافها،انتهای هر صفحه چند خط خالی میمونه.چکار کنم که تمام صفحات به طور کامل و یکنواخت پر بشه و چن سطر در هر پایین هر صفحه خالی نمونه.ممنون

    • ورد این کار رو انجام میده که یک سطر تنها در ابتدا یا انتهای صفحه باقی نمونه. شما یا از قسمت ویرایش استایل، یا اگر از استایل استفاده نمی‌کنید به طور مستقیم، به پنجره تنظیمات پاراگراف برید. (نمونه‌ای از این پنجره در عکس ۵ مقاله نمایش داده شده) سپس به تب Line and Page Breaks برید و تیک Widow/Orphan Control رو بردارید.

  12. احمد گفت:

    سلام.
    ببخشید یک سؤال داشتم. من به تیترهای یک پایان‌نامه مولتی لول دادم. اول خوب کار می‌کرد بعدش نمی‌دانم چرا به هم ریخت. مولتی لول جدید ایجاد کردم اما هر کار می‌کنم‌فقط فقط شماره‌ی اولین فصل را به زیرفصل‌های فصول بعدی اعمال می‌کند. چرا؟ تمپلت شماا را دارم اما نمی‌خواهم اون را تغییر بدهم و استفاده کنم.
    با تشکر و احترام.

    • احتمالا مولتی لولی که ایجاد کردید، درست انجام ندادید. هنگام ایجاد شماره‌گذاری چندسطحی، روی هر سطحی که هستید، باید دونه دونه شماره همه سطوح قبلی رو از اول اضافه کنید و بینشون خط تیره قرار بدید.

  13. خليلي گفت:

    سلام. در خصوص فهرست مطالب ، بعد از اینکه Heading1 – Headin2 – Headin3 و… را ایجاد کردیم ، ممکن است اندازه فونت یک Headin با Heading دیگر متفاوت باشد، در نهایت وقتی فهرست مطالب را Update Table کردیم می بینیم Headin های مختلف هر کدام دارای اندازه و فونتهای متفاوتی است. سوال این است که چگونه می توانیم فونت ها و اندازه فهرست مطالب را بطور دلخواه ویرایش کنیم بدون اینکه در داخل متن اندازه و نوع فونتها تغییر نکند؟. با تشکر.

    • استایلی که برای هدینگ‌ها در فهرست مطالب استفاده می‌شود، با استایلی که در متن استفاده شده متفاوت است. برای ویرایش استایل مربوط به Heading 1 درون فهرست مطالب، باید استایل TOC1 را ویرایش کنید؛ برای Heading 2 استایل TOC2 و به همین ترتیب.

  14. امیر گفت:

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون . چه جوری میشه هدر یه صفحه رو حذف کرد بدون اینکه از صفحه های دیگه پاک بشه سکشن بندی ام میکنم جواب نمیده

    • شما علاوه بر سکشن‌بندی، باید ارتباط سکشن رو از سکشن‌های قبلی و بعدی حذف کنید. قسمت «هدر و فوتر مجزا برای هر فصل» در مقاله‌ی بالا رو یک بار دیگه مطالعه کنید.

  15. پویا احمدی گفت:

    با سلام
    اینجانب در پروژه پایانی خودبخاطر ماهیت پروژه از جدولهایی استفاده کردم که در الگوی portrait جا نمی شود وباید آن صفحه landscape باشد. لطفاً راهنمایی بفرمایید چه باید کرد؟
    با سپاس

    • باید یک سکشن بریک از نوع Next Page در قبل و بعد از صفحه‌ی مذکور درج کنید. سپس ارتباط اون سکشن رو از سکشن‌های قبلی و بعدی قطع کنید. اون وقت می‌تونید سایز اون صفحه و هدرش رو مجزا از سایر بخش‌های پروژه، تغییر بدید. قسمت «فصل‌بندی» و قسمت «هدر و فوتر مجزا برای هر فصل» در مقاله‌ی بالا رو مطالعه کنید.

  16. هادی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    اول میخوام برای مقاله خیلی مفید و کابردیتون ازتون تشکر کنم
    من وقتی میخوام سرصفحه هر فصل کتابو مشخص کنم برای صفحه های فرد به مشکل میخورم چون وقتی میام عنوان فصل که تو سمت راست صفحه فرد قرار میگررو مشخص کنم این عنوان فقط تو اول هر فصل ایجاد میشه مثلا فصل اول از صفحه ۱ شروع بشه عنوان فصلی که مشخص کردم فقط تو صفحه ۱ ایجاد میشه دیگه تو صفحه ۳ ایجاد نمیشه. میخواستم ببینم چجوری این مشکلو میتونم حل کنم
    دستتون درد نکنه

    • در قسمت Page setup‌ و در تب Layout دکمه‌ی Different First Page برای شما تیک خورده. تیکش رو بردارید. سپس در همون پنجره Page setup، گزینه Apply to رو روی Whole document قرار داده و ok کنید.

  17. رها گفت:

    سلام چطور میتونم فاصله‌ی بین عناوین با متن، قبل از عنوان ۳۰ پوینت(pt) و بعد از عنوان ۲۴ پوینت(pt) را انجام دهم از قسمت Paragraph قسمت spacing میرم ولی فاصله بین دو پاراگراف هم تغیر میکنه ولی من میخوام فاصله بین عنوان و متن قبل و بعدش تغییر کنه .باید چکار کنم لطفا راهنمایی فرمایید

    • اول قسمت پاراگراف و قسمت استایل‌ها رو در مقاله بالا با دقت مطالعه کنید. شما باید به عنوان‌هاتون یک استایل (مثلا‌ heading 1) تخصیص بدید و بعد با ویرایش اون استایل، در قسمت پاراگراف، فاصله‌شو از پاراگراف قبلی و بعدی تعیین کنید.

  18. نظری گفت:

    در پایان نامه در قسمت Header بعد از نوشتن آن نیاز است که خطی در زیر آن ایجاد شود و آن خط در قسمت ادیت هیدر وجود ندارد. چگونه آن را ایجاد کنیم؟

    • ویرایش هدر را فعال کنید و سپس از روبان Insert، به Shapes بروید و خط را انتخاب کرده و خطی زیر هدر خود بکشید. برای اینکه خط افقی باشد، هنگام کشیدن خط، کلید Shift را نگاه دارید.

  19. یونیتی گفت:

    چقدر مطالب سایتتون مفید و آموزندس.ممنونم از اطلاعات کاملتون.شما سفارش هم قبول میکنید؟

  20. هادی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    برای چاپ کتاب تصاویر باید رنگی یا سیاه و سفید باشد ؟

    • اگر قراره کتاب سیاه و سفید چاپ بشه، نیازی به سیاه و سفید کردن تصاویر نیست. فقط حواستون باشه که وقتی کتاب سیاه و سفید چاپ بشه، اطلاعات رنگی از دست میره و مثلا در یک نمودار، دو خط قرمز و سبز ممکنه عین هم بیفتن و قابل تمییز از هم نباشن

  21. ملیکا گفت:

    سلام به خاطر اینکه علم و مهارت تون رو برای استفاده همه به اشتراک گذاشتید خیلی ممنونم. خیلی خوب و روان بود. با تشکر .

  22. almeda گفت:

    سلام.ممنون از اموزشتون.بسیار کاربردی و مفهوم بود
    .من ی سوال داشتم .مثلا فصل یک پایان نامه ۶ تا پاورقی داشت.من میخوام فصل دوم رو بنویسم/چطور دوباره شماره گذاری پاورقی رو از ۱ شروع کنم؟

  23. مهران گفت:

    سلام با تشکر از لطفتون میشه برا جدولی کردن شعر هم توضیح بدین

  24. حیدر گفت:

    سلام.
    ممنون از آموزشتون. خیلی عالی بود.

  25. حمیده گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوب و کاربردی شما. فقط اگر ممکنه روش نگارش نمایه یا ایندکس پایان کتاب را هم آموزش دهید. من برای یک کتاب در ورد, ایندکس تهیه کردم اما وقتی کتاب برای چاپ رفته شماره صفحات آن بهم ریخته و حالا نمی دونم چطور شماره صفحات را در ایندکس تغییر دهم. ممنون

  26. وحید گفت:

    ممنون از آموزش عالیتون، اولین باره که میبینم یکی عرف شماره گذاری و عنوان زدن در صفحات و… مطرح میکنه
    یه سوال دارم
    من میخوام شماره هر فصل کتابم در حاشیه سمت چپ کتاب توی یک مربع مشکی نوشته بشه. انگار که سر صفحه هر فصل یک استیکر چسبیده باشه تا قبل از باز کردن فهرست، مستقیما بتونم فصل مورد نظر رو باز کنم.
    چه کار میشه کرد؟ دنبال دستوری هستم که این کار رو بصورت کلی انجام بده، میشه صفحه یه صفحه اینکارو کرد، ولی خب کاره غیر منطقی ایست
    ممنونم

    • Mehrnoush گفت:

      سلام، برای این کار ابتدا به همان روشی که صفحات را شماره‌گذاری می‌کنید صفحاتتان را شماره‌گذاری کرده سپس روی عدد شماره صفحه کلیک کرده تا به‌صورت انتخاب درآید، حال در قسمت Insert فلش کوچک پایین گزینه Text Box را باز کرده و در قسمت پایین پنجره کرکره‌ای روی گزینه Draw Text Box کلیک کنید با این عمل شما می‌توانید مربع دلخواه خودتان را دور عددتان داشته باشید، حال بر روی مربع کلیک راست کرده و گزینه Format Tex Box را انتخاب کنید در پنجره باز شده قسمت Fill رنگ مورد نظرتان را مشخص و کلید Ok را بزنید، تا مربع به رنگ دلخواه شما در‌آید، در این حالت عدد به‌صورت رنگ سفید به نمایش گذاشته می‌شود چنانچه رنگ قلم یا همان عدد تغییر نکرد می‌توانید عدد را به‌وسیله رنگ‌هایی که برای Font موجود می‌باشد تغییر دهید، پس از این مراحل حال مربع را انتخاب کرده و به همان سمتی که می‌خواهید شماره شما در صفحه در آن قسمت قرار گیرد به داخل صفحه اصلی درگ نمایید.
      ***«توجه داشته باشید که این عمل را باید یکبار هم در صفحه فرد و هم در صفحه زوج اجرا کنید»،***
      ***چنانچه بخواهید شماره صفحه در صفحات زوج و فرد تنها در یک سمت (چپ یا راست) قرار گیرد دیگر نیازی به اجرای عمل فوق نمی‌باشد.***
      در نهایت این نکته فراموش نشود که در قسمت Design باید تیک گزینه Different First Page و Different Odd & Even Pages فعال باشد.
      با این عمل می‌توانید دستور کلی برای تمام صفحات خود داشته باشی.
      در صفحه ‌بندی به این دو قسمت در پنجره Design توجه شود:
      Link to Previous در قسمت Navigation و همچنین قسمت Options
      «زمانی که Header و Footer فعال باشد گزینه Design در بالای صفحه نمایش داده می‌شود».
      موفق باشید.

  27. سالار گفت:

    سلام
    تشکر بابت راهنمایی ها
    می خواستم بدونم قطع کتاب بنده رقعی هس
    و اندازه رو ۱۴.۵ در ۲۱.۵ تنظیم کردم
    ولی وقتی میخوام نمونه پرینت بگیرم یا پی دی اف کنم سایز استاندارد مثل آ۴ آ۵ قابل انتخاب هس چه کارش کنم
    تشکر

  28. علیرضا گفت:

    سلام جناب طاهری
    بسیار سپاسگزارم از آموزشی که قرار دادید

  29. نیلوفر گفت:

    سلام آقای طاهری ممنون از مطلب کامل و مفیدتون.
    من یه مشکل دارم با حذف سکشن بریک. گفته شده با حالت به نمایش دراومدن علامتهای پاراگرافی روی علامت سکشن بریک کلیک راست کنید و از کیبورد دیلیت رو بزنید اما من توی وردم نمی تونم این علامت رو سلکت کنم. به نظرتون مشکل از ورده ؟ یا تنظیمات کامپیوتر یا چی؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

  30. طهماسب گفت:

    سلام
    یک سوال: هنگامی که می خواهم چند شکل را که در text body آماده کرده ام در متن قرار دهم ، گاها نوشته های صفحات قبلی تا انتها ادامه پیدا نمی کند و هر چه سعی میکنم در آن قسمت از متنها بعدی کپی پیس کرده و صفحه را کامل کنم، فایده ای ندارد. لطفا راهنمایی نمایید.
    با تشکر

  31. Golzar گفت:

    سلام. توضیحات شما بسیار عالی بود. من قسمت اول پایان نامه را با حروف ابجد و متن پایان نامه را با عدد شماره گذاری کرده‌ام . حال سه صفحه دیگر که نیاز به شماره‌گذاری ندارد در اول صفحات شماره گذاری با حروف ابجد کپی نمودم که این سه نیز شماره گذاری ابجد می‌گیرند حال چگونه شماره این سه صفحه را جذف کنم که به شماره بقیه صفحات آسیب وارد نشود. متشکرم.

  32. ع.م گفت:

    سلام ممنون من متنی رو نوشتم تازه می خوام بخش بندی کنم. وقتی رو صفحه دلخواه می رمNext Page رو می زنم نوشتم رو می بره یه صفحه جلو و اون صفحه سفید میشه چیکار کنم که نوشتم تو اون صفحه باقی بمونه

  33. مجتبی دارابی گفت:

    با سلام . خیلی مطلب خوبی بود ممنون. یه سوال در مورد مرجع نویسی دارم من مراجعم رو با روش استاندارد apa ورد نوشتم منتها ویرگول ها و سایر علائم مثل & رو برای منابع فارسی انگلیسی میذاره می خوام فارسی بشه .ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

  34. sara گفت:

    سلم، خدا خیرتون بده، خیلی کمکم کردید، یک سوال هم دارم و اون این که: چطور میشه در تایپ نمایشنامه، بین شخصیت و دیالوگ فاصله انداخت تا همه از یک جا شروع بشه، برای خط های دوم بعدی با پاراگراف می تونم متن رو hang بکنم اما برای خط اول بلد نیستم چطور باید فاصله بیندازم. ممنون میشم اگر کمکم کنید
    زنده باشید

  35. مرتضی گفت:

    یک سوال
    وقتی شماره گذاری می کنیم و در متن اصلی کلیک میکنیم، شماره صفحه کم رنگ نمایش داده می شود
    آیا می توان کم رنگ بودن آن را تصحیح کرد و واقعا مشکی شود؟
    با تشکر

  36. مرتضی گفت:

    با تشکر از مطلبتون
    میشه استایل پاورقی (ایجاد شده توسط خودمون) رو جوری تنظیم کنیم که متن های فارسی رو راست چین کنه و متن های انگلیسی رو چپ چین؟

    • خیر. این کار باید به صورت دستی انجام بشه. البته باید جهت متن رو راست به چپ یا چپ به راست بذارید. برای این کار، به ترتیب از دکمه Ctrl+Shift سمت راست و چپ استفاده کنید.

  37. ماریه گفت:

    سلام . ممنون از آموزشتون. فصلهای پایان نامه من هر کدوم تو ورد جدا هستند . من میتونم فهرست مطالب براش درست کنم به صورت خودکار؟

  38. خسرو گفت:

    سلام و خسته نباشید. من میخواهم متنی را شماره صفحه بگذارم و میخواهم شماره گذاری از صفحه دوم شروع شود و صفحه دوم هم با شماره یک شروع شود. در این مقاله جواب سؤالم را نیافتم. چه کنم؟

    • پاسخ سوال شما در متن موجود است. باید پیش از صفحه‌ای که می‌خواهید از ۱ شروع به شماره‌گذاری شود، یک Section Break ایجاد کنید، تا فصلی جدید آغاز شود. و از بخش تنظیمات شماره صفحه، تعیین کنید که شماره‌گذاری این فصل از ۱ آغاز شود. به بخش ۶ و ۷.۲ مقاله مراجعه کنید.

  39. ابراهيم وطني گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما آقای مهندش طاهری عزیز .
    برای نوشتن کتاب یا پایان نامه قسمتی از متن رو از جای دیگر کپی میکنیم که دارای تنظیمات خاصی هستش مثلا هدر فوتر یا صفحه بندی جداگانه میوفته که با فرمت مورد نظر ما همخوانی نداره چطور میتونیم بدون اینکه متن به هم بریزه اون تنظیمات (هدر، فوتر، صفحه بندی و …) را حذف کنیم با استایل متن خودمون هماهنگ کنیم؟ ممنون و متشکر از مبحث کاربردی که ارائه فرمودید

    • شما بهتره که اون متن رو به صورت متن خام (keep text only) که در بخش ۱ توضیح داده شده، وارد فایل خودتون بکنید و سپس از نو صفحه‌آرایی انجام بدهید. یا این که پس از وارد کردن محتوا به صورت معمول، هدر فوتر فصول خودتون رو در هدر فوتر اون بخش‌ها کپی کنید.

  40. بهاری گفت:

    با سلام و خداقوت
    من تمپلیت پایان نامه رو از سایت شما گرفتم اما یک مشکلی دارم
    اینکه لازمه تا موارد رو بر اساس تنظیمات پیش فرض خواسته شده تغییر بدم و دوباره تنظیمش کنم
    میشه راهنمایی بفرمایید که چطور میتونم پیش فرض فایل شما رو تغییر بدم و پیش فرض های دانشگاه خودم رو اعمال کنم
    مثلا یکی از موارد فونت متنه که باید عوض بشه
    دیگه فاصله بین خطوطه
    یا بعدیش فونت تیترهای اصلی و فرعیه
    ممنونم

  41. ندا گفت:

    سلام خسته نباشید .. متن و آموزش واقعا کارا بود.. من فقط آشنایی اولیه داشتم و این هارو بلد نبودم… برای پایان نامم توی گوگل سرچ کردم و اینجارو آورد و من همه مطالب رو خوندم بسیار شیوا و دقیق بود فقط یه سوال
    میخواستم بپرسم اگه بخواهیم یک صفحه ی a3 رو وارد یه مجموعه صفحه ی a4 کنیم آیا امکانش هست؟ و اینکه میشه اون صفحه رو با بقیه شماره گذاری کرد؟؟

    • از اظهار لطفتون ممنون. بله این امکان وجود داره. شما قبل و بعد از اون صفحه‌ای که می‌خواید سایزش رو به A3 تغییر بدید، یک Next Page Section Break ایجاد کنید. بعد از این کار شما می‌تونید سایز اون صفحه رو از قسمت Page setup تغییر بدید. فقط به خاطر داشته باشید که در قسمت پایین Page Setup، گزینه Apply Changes رو روی This Section قرار بدید.

  42. حمید گفت:

    سلام. توضحیاتتون عالی بود. بی زحمت تنظیمات قطع وزیری رو هم توضیح بدهید. ممنونم

  43. باران گفت:

    آقای طاهری سلام
    متشکرم بابت آموزش واضح و روشن مطالب.
    من فصل های پایان نامه را، طبق مراحلی که فرمودید از هم جدا کردم و پاورقی ها در هر فصل جداگانه شماره خورد .اما مشکلی ایجاد شده و اینه که در برخی صفحات پاورقی در صفحه بعد منتقل میشه در حالی که مطالب در صفحه قبل قرار گرفته؟
    و سوال دیگه ای ، می خواهم به جز قسمت فهرست مطالب، از ادامه تا آخر شماره صفحه ها ادامه پیدا کنه؟
    بازهم متشکرم .
    اگر امکان داره سریع پاسخ بدید.

  44. محسن گفت:

    سلام . ممنون از آموزش های خوبتون .من میخاستم یه صفحه ارایی مثل روزنامه هایی که میخونیم و دور و اطرافمون میبینیم طراحی کنم و چاپ کنم . میخاستم اگه میشه به صورت تصوریری از ابتدا تا چاپش رو برام توضیح بدید . ممنون میشم . خیلی احتیاج به این اموزش دارم

  45. j گفت:

    در فهرست مطالب چطور می توانم فاصله میان تیترها و شماره صفحات را برای سطوح مختلف تیتر ، با فاصله یا نقطه پر کنم؟
    تیتر ۱………………………..شماره صفحه
    تیتر ۲ شماره صفحه
    تیتر ۳ شماره صفحه

    نمی دونم این مطلب تاثیری در پاسخ شما داره یا خیر: من از استایلهایی که برای خودم درست کردم، برای تیترهام استفاده می کنم. و در فهرست گیری تنظیم کردم که بجای هدینگ ها از استایلهای من فهرست بگیره

  46. سلمان گفت:

    سلام،
    چه شکلی می شه section داده شده رو حذف کرد؟یا تبدیل به سکشن قبلیش کرد؟

    • با زدن دکمه‌ی ترکیبی Ctrl+Shift+8، علائم صفحه‌آرایی داخل متنتون ظاهر می‌شن. در این حالت شما Section Break رو به صورت یک خط در پایان فصلتون مشاهده خواهید کرد، که می‌تونید به راحتی انتخاب و حذفش کنید.

  47. اشکان گفت:

    سلام
    من هدر های یک کتاب رو با فونت adobe arabic تعریف کردم ولی وقتی فهرست می سازم کلا فهرستم به هم میریزه. لطفا راهنمایی کنید.

    ممنون

  48. مهدی گفت:

    با سلام و تشکر
    من با توجه به توضیحاتتون شماره صفحات پایان نامم رو از انگلیسی به فارسی تبدیل کردم ولی با یه مشکلی مواجه شدم اونم اینکه که تو بعضی از صفحات با پرش شماره صفحه مثلا از ۵۴ صفحه بعدی ۵۸…
    لطف کنید راهنمایی کنید تا همه صفحات پشت سر هم بیاد و جا افتادگی نداشته باشه

  49. Alireza گفت:

    سلام تشکر ویژه‌ای از شما دارم. بخشی از سؤالات و موارد نامفهوم من در آموزش‌های شما چه ورد و چه این‌دیزاین روشن شد. عالی بود. واقعاً ممنونم

  50. جواد گفت:

    سلام آقا مجتبی عزیز
    وقتت بخیر
    از این آموزش به خوبی استفاده کردم و فکر می‌کنم تمام نقطه ضعف‌هام در نرم افزار ورد برطرف شد

  51. مینو گفت:

    سلام، برای اینکه بتوانیم در صفحات زوج محل شماره گذاری صفحه را در قسمت راست و بالعکس در صفحات فرد در قسمت چپ قرار دهیم به چه صورتی باید عمل کرد؟ مرسی

  52. farzaneh گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار عالی. من پایان نامه رو تایپ کردم. اما الان که می خوام فهرست بذارم، . شماره قبل از عنوان (مثل ۳-۱-۵) برای برخی فارسی و برای برخی انگلیسی است. خیلی با تنظیمات صفحه و زبان بازی کردم اما حل نشد. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  53. یمین گفت:

    با سلام و خسته نباشید؛
    کتابی دارم ۳۵۰ برگه‌ای فرمول‌های این کتاب با Mathtype تایپ شده از این کتاب نیز قرار است کتاب‌های دیگر تولید شود پس نیاز به کپی و پیست کردن مطالب آن می‌باشد، پس از پیست نمودن آن تمام فرمول‌ها از سطح نوشته‌ها بالاتر می‌روند که راه‌حلی برای این مشکل پیدا نکردم، لطفا در صورت داشتن راه‌حل اینجانب را راهنمایی بفرمایید. باتشکر.

  54. ابواحمد توسلی گفت:

    سلام مهندس
    خدا خیرت بده با آموزش شما تونستم بدون کمک کسی اونجوری که دلم می‌خواد به فصل بندی رساله‌ام بپردازم.
    صد هزار بار تشکّر از لطفت

  55. سارا شریفی گفت:

    سلام.وقتتون بخیر.برادر من در قسمت design و در بخش header & footer گزینه page number رو انتخاب میکنم و بعد format page number رو میزنم.در قسمت number format میخوام گزینه ای داشته باشم که الفبای فارسی رو به ترتیب رام ظاهر کنه.یعنی الف،ب،پ و … ولی گزینه ای که تو این قسمت برای من وجود داره الفبا رو بهم ریخته داره! مثلاً به جای اینکه صفحه سوم پ باشه ت هستش و چند مورد دیگه هم همینجوری بهم ریختست! ابجدش مشکل نداره ولی گزینه حروف الفبا به ترتیبش واقعاً به ترتیب نیست! منم دارم پایاننامه مینویسم تو دستورالعمل پایاننامه نویسیم اومده که باید برای قسمت فهرست شماره گذاری به ترتیب حروف الفبا باشه بخاطر همین میخواستم بدونم راهی نیست که برای این قسمت ورد ۲۰۰۷ که دارم گزینه حروف الفبا به ترتیب و فعال کنم؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  56. sadegh asheri گفت:

    سلام برادر.خسته نباشید.آقا چطور میتونم پاورقی های فارسیم و ببرم سمت چپ و پاورقی های انگلیسیم و ببرم راست طوری که خطای پاورقیم جا به جا نشن؟؟؟ آخه بعضی پاورقی های من انگلیسین بعضیاشونم قارسی وقتی خط پاورقی فارسیم و مثلاً تو صفحه سه جا به جا میکنم و میبرم چپ پاورقیه صفحه ۳۰ من که انگلیسی هستش هم میاد چپ! واقعاً بدجوری توش موندم! دارم پایاننامه مینویسم ولی از پس این مشکل بر نمیام! واقعاً ممنون میشم بهم توضیح بدید.وردمم ۲۰۰۷ هستش.
    اگرم بشه سایتتون این امکان و داشته باشه که جوابا رو به ایمیلمون ارسال کنه واقعاً بی نظیر میشه.الانم عالی هستید.تشکرررررررررر
    sadeghasheri@gmail.com

    • اگه منظورتون خط جداکننده‌ی پاورقی‌ها از متن اصلی هستش، باید بگم راهی نداره. یعنی اون خط یا در کل متن سمت چپ قرار می‌گیره یا سمت راست. شما دو کار می‌تونید بکنید: ۱) برای خط جداکننده ی پاورقی‌ها، به جای خط کوتاه از یه خط بلند ممتد استفاده کنید که تمام عرض متن رو بگیره. وقتی خط ممتد استفاده کنید، دیگه نگران چپ چین و راست‌چین بودن خط جداکننده پاورقی نخواهید بود. ۲) اگه بخش پایانی متنتون انگلیسی است، برای دو بخش از متن از دوفایل مجزا استفاده کنید و بعد ازشون خروجی pdf بگیرید و اون دو تا فایل pdf رو در هم ادغام کنید.

  57. احمد گفت:

    درود بر شما. من چند سال پیش پایان‌نامه‌ای ۳۲۰ صفحه‌ای در ورد ۲۰۰۷ نوشتم و برای نیم‌فاصله‌ها از «کنترل + خط تیره» استفاده کردم. اکنون تمام متن را به ورد ۲۰۱۳ منتقل کرده‌ام اما با این کار، کلمات انتهای سطرها می‌شکنند و قسمتی از آن همراه با یک خط تیره در سطر بالا باقی می‌ماند، بقیه‌ی آن هم به سطر پایین منتقل می‌شود. از طرفی به‌خاطر امکانات بیشتر این نسخه‌ی آفیس و به‌خاطر این‌که کارهای زیادی از قبیل همین چیزهایی که شما در این‌جا توضیح داده‌اید روی آن انجام داده‌ام و نیز استفاده از صفحه‌کلید استاندارد و «شیفت + فاصله» که حتی در اینترنت هم جواب می‌دهد و من نیم‌فاصله‌های همین پیام را هم با آن نوشته‌ام، نمی‌خواهم به آفیس ۲۰۰۷ برگردم. آیا راهی هست که همه‌ی آن نیم‌فاصله‌های ایجاد شده توسط «کنترل + خط تیره» را به «شیفت + فاصله» تبدیل کنم؟ یکی یکی که اصلاً امکان‌پذیر نیست. ضمناً با تغییر کوچکی در متن کلمات دیگری که درای نیم‌فاصله بودند و در انتهای متن نبودند به انتها رفته و دوقسمتی می‌شوند. با تشکر و احترام.

    • کاراکتری که شما برای نیم‌فاصله استفاده کردید، optional hyphen هست. برای جایگزین کردنش با نیم‌فاصله‌ی استاندارد، کلید Ctrl+H رو بزنید تا پنجره Find and Replace ظاهر بشه. حالا دکمه More >> رو بزنید تا گزینه‌ها اضافه ظاهر بشه. گزینه‌ی Use wildcards رو تیک بزنید و سپس در قسمت Find متن داخل این گیومه رو عینا کپی و پیست کنید “(?)^-(?)”. در قسمت Replace هم متن داخل گیومه بعدی رو عین کپی و پیست کنید “\۱‌\۲”. حالا دکمه Replace All رو بزنید تا همه‌ی نیم‌فاصله‌ها اصلاح بشن 🙂

      • احمد گفت:

        از راهنمایی خوبتان صمیمانه سپاسگزارم. دو مشکل دیگر هم دارم. بسیار مدیونم اگر راهنماییم کنید:
        ۱) من در همان متن همه‌ی پرانتزها را به کلمه‌ی قبلی و یا به گیومه‌ی قبلی چسبانده‌ام. البته تعدادشان خیلی کم‌تر از نیم‌فاصله‌هاست و می‌خواستم آن‌ها را به‌صورت دستی اصلاح کنم و مزاحم شما نشوم. نمونه‌ای از متن به صورتی است که در این پرانتز مشاهده می‌کنید: (اما او بعداً می‌گوید که قضیه‌ی بل و نتایج تجربی که آن را نقض می‌کنند دال بر وجود همبستگی‌های مهمی(همبستگی‌های اسپینی) هستند. با وجود این، علیت عمومی می‌تواند برقرار بماند. این همبستگی‌ها صرفاً یک «حقیقت عاری از شعور»(brute fact) هستند(paya P.43).). اگر ممکن است بفرمایید چگونه بین پرانتز و کلمه یا کاراکتر قبل از آن فاصله ایجاد کنم؟
        ۲) در همین صفحه که آموزش ورد را آورده‌اید در بخش شماره ۵ یعنی در قسمت «ایجاد استایل جدید» در صفحه‌ی استایل جدید من کارکرد ردیف‌های دوم و سوم و چهارم را به خوبی نمی‌فهمم. ردیف‌های STYLE TYPE و STYLE BASED ON و STYLE FOR FOLLOWING PARAGRAF

  58. محمدصادق گفت:

    سلام ضمن تشکر من می خواهم چند صفحه اول وآخر متن ام شماره صفحه نخورد ودر واقع شماره صفحه از فصل یک شروع و در انتها هم چند صفحه شماره نخورد چطور ممکن این کار انجام بدهم

  59. حسین گفت:

    سلام ببخشین میتونم ازتون بپرسم چجوری توی وورد رنگ ها رو بصورت cmyk داشته باشیم؟؟؟
    ممنون میشم سریع جوابمو بدین چون به یک مشکل بزرگی بر خوردیم …

    • متأسفانه ورد از سیستم رنگی CMYK پشتیبانی نمی‌کنه. برای همین در مورد کارهایی که به صورت رنگی با چاپ افست می‌خوان چاپ بشن، استفاده از Word توصیه نمی‌شه، چون طراح نمی‌تونه کنترل دقیقی روی رنگ‌ها داشته باشه در چنین مواردی باید کار با InDesign بسته بشه. البته استفاده از ورد برای کارهای سیاه و سفید در چاپ افست مشکلی نداره.

  60. MTM گفت:

    سلام
    من تمام مراحل سکشن بندی رو ه م رعایت کردم ولی وقتی میخواد زیر فصل دو شروع بشه دوباره ادامه فصل قبل رو میره برای مثال بجای ۲-۱ میزنه ۱-۱۰. لطفا راهنمایی بکنین واجبه وفورس ماژور!

    • شماره زیرفصل‌ها با سکشن ری‌استارت نمیشه بلکه با استایل heading بالاتر از خودش ری‌استارت می‌شه. استایل عنوان اصلی فصل دوم را Heading 1 کنید تا زیرفصل‌هاش دوباره از ۱ شروع بشه.

  61. sara گفت:

    شماره صفحه درست بود ولی وقتی جدول پایان نامه از حالت افقی به عمودی دراوردم یعنی سکشن بندی کردم همه شماره ها به هم ریخته چی کار کنم همش توی یک هدره

  62. Mohsen Behpour گفت:

    آقای مهندس طاهری من در رابطه با ورد یه مشکل اساسی در قسمت مرجع نویسی دارم و اونو به شرح زیر براتون بیان میکنم امیدوارم بتونید کمکم کنید:
    برای رفرنس نویسی یا مرجع نویسی معمولا هردانشگاه استایل یا سبک رفرنس نویسی خاص خودشو داره و این استایل ها در نرم افزار ورد تعبیه نشده و تنها در اون از یک سری استایل پیش فرض و استاندارد بین المللی استفاده شده لذا مشکل اصلی من اینه که اگر بخوام برای ورد استایل مورد نظر خودمو تعریف کنم و آنرا بسازم باید چیکار کنم؟؟
    البته در این رابطه یه مقاله انگلیسی در این سایت”https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/jj851016(v=office.15).aspx” پیدا کردم ولی به علت آشنا نبودن این جانب با زبان برنامه نویسی و کد نویسی وب نتونستم مشکل خودمو حل کنم اگر برای شما امکانش هست در این مورد بنده را راهنمایی کنید

    • مجتبی طاهری گفت:

      جناب بهپور، استفاده از قسمت کتابشناسی و مرجع‌نویسی ورد برای زبان فارسی و برای شیوه‌نامه‌هایی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما استفاده می‌کنند، مشکلات متعددی به همراه می‌آره. من شخصن به این نتیجه رسیدم که انجام این کار به صورت دستی، انرژی کمتری از من می‌گیره و معمولن این کارها رو دستی انجام می‌دم. مقاله‌ای که لینکش رو فرستادید، مقاله‌ی جالبیه و اگه فرصت کنم حتما امتحانش می‌کنم. شما برای استفاده از این مقاله باید با زبان xml آشنا باشید. ساختار این زبان مشابه html است و چندان پیچیده نیست و با صرف چند ساعت وقت می‌تونید در حد فهم این مقاله، یه آشنایی اولیه ازش پیدا کنید. برای آشنایی اولیه با xml، نگاهی به اینجا بندازید.

      • Mohsen behpour گفت:

        با عرض سلام و ادب
        جناب آقای مهندس طاهری بخاطر حوصله ای که در جواب دادن به سوالات بازدید کنندگان سایت تون خرج میکنید واقعا متشکرم… اجرتون با خدا باشه…
        در رابطه با تعریف استایل فارسی برای رفرنس نویسی فارسی “سوالی که بنده قبلا از خدمتون داشتم “خواهشمندم مقالای که لینکشو براتون ارسال کردمو بخونید و راهنمایی بفرمائید…

    • Fixie گفت:

      دوست عزیز ممکن است کمی دیر باشد اما می‌توانید از نرم‌افزار منبع‌باز zotero که اتفاقاً ورد هم آن را پشتیبانی می‌کند برای رفرنس‌دهی استفاده کنید.

  63. mobina گفت:

    الان من نام فصل رو در استایل heading1 و همه تیترهای سطح دوم رو به استایل heading2 بردم ولی در آخر فهرست رو که می زنم بعضی تیترها با تورفتگی نوشته میشه درحالیکه همه هم سطح و در یک استایل تعریف شدند

    • مجتبی طاهری گفت:

      استایل هر سطح از عناوین در فهرست مطالب، با استایل اون عناوین در متن اصلی فرق می‌کنه. نام استایل مربوط به سطوح مختلف عناونی در فهرست مطالب به صورت پیشفرض در ورد TOC 1، TOC 2، و … هستند. شماره لیست استایل‌ها رو بیارید و در اونجا این استایل‌ها رو پیدا کنید و Modify کنید.

  64. امیر گفت:

    ممنونم از این مقاله ی مفیدتان اما:
    یک مشکل با زیر نویس دارم، اگه بگین باید چیکار کنم ممنون می شوم… عکسش را برایتان می گزارم…
    http://s6.uplod.ir/i/00518/jak2ypz1ct45.jpg
    موقعی که برگه ها را کپی می کنم، زیرنویس ها کلا شماره اعداد و نوشته های انگلیسی بالا و پایین تر از حد معمول است، اگر بتوانید راهکارش را به بنده بگویید لطف بزرگی در حق من کرده اید

    • مجتبی طاهری گفت:

      عدد را انتخاب کنید، با زدن دکمه گوشه قسمت فونت، پنجره فونت را باز کنید. در پایین پنجره تیک superscript را بردارید. شماره از حالت بالانویس خارج شده و همسطح متن قرار می‌گیرد.

      • امیر گفت:

        ممنونم عزیز
        فوق العاده ازت ممنونم، مشکل حل شد.انشاالله هر چه از خدا بخواهید به شما بدهد…
        یاحق

  65. محسن گفت:

    با سلام
    آموزش فوق العاده ای بود خیلی کاربردی هست.
    ممنون و خدا قوت

  66. mozhde گفت:

    ممنون خیلی خوب و مفید بود

  67. فرهاد گفت:

    بسیار ممنون و سپاسگزار….واقعا عالی بود…با اینکه شاید بخشهای زیادی از آموزشهای گفته شده رو بلد بودم، ولی با اینحال، بسیار لذت بردم…ممنون…مشخصه که تسلط دارید به اونچه که نوشتید…
    سوالی داشتم…اگه ممکنه اینجا، و اگه نه، ایمیل بفرمایید…
    در شماره گذاری اتومات عناوین که همونطور که حتما میدونید به
    Multilevel list
    معروف هست، چجوری میشه در هر فصل، عنوان سطح یک رو، برابر شماره فصل قرار داد؟؟
    مثلا عناوین فصل دو به این شکل باشند:
    ۲.۱.
    ۲.۲.
    و عناوین فصل سوم به این شکل
    ۳.۱
    ۳.۲
    با سکشن بندی مشکل حل نشد…گزینه
    this point forward
    رو هم بجای گزینه
    whole of document
    فعال کردم و باز هم درست نشد….این کار، در یک فایل، شدنی هست؟؟ یا اینکه باید در فایلهای جداگانه درست بشه و بعدا پی دی اف بشه و تحت یک فایل کامل ارایه بشه؟؟

    نکته دیگه اینکه، فرمت معمول این هست که اول شماره فصل بیاد، و بعد، عنوان سطوح ۲ و ۳ و الی آخر…مثلا در فرمت انگلیسی درست نوشته میشه:
    ۴.۱
    ۴.۲
    ولی در فارسی، همین فرمت انگلیسی رعایت میشه، ولی با اعداد فارسی…در واقع، صورت درست این هست که عدد ۴ اولین عدد سمت راست باشه، ولی اینطور نمیشه، و میره، آخرین عدد سمت چپ…
    گفتم شاید مشابه فارسی کردن شماره صفحه باشه، و رفتم راست چین کردم، ولی نشد…

    ممنون میشم راهنمایی کنید…

    • مجتبی طاهری گفت:

      دوست عزیز از اظهار لطفتون متشکرم. شماره‌گذاری عناوین به صورت Multilevel list کاریه که یه مقدار پیچیده ست و اینجا هم خیلی ها خواستند که آموزش داده بشه. امیدوارم به زودی فرصت کنم و یا با به‌روزرسانی همین مقاله، و یا طی یک مقاله‌ی جدید، این مطلب رو آموزش بدم.

  68. Sad گفت:

    خیلی عالی بود فقط اون قسمت فصل بندی باید مفصل تر توضیح داده بشه
    و اینکه در مورد فهرست بندی جداول و… مطلبی نداشتید

    • مجتبی طاهری گفت:

      از لطفتون ممنون. اگه میخواستم همه‌ی مطالب رو پویشش بدم، باید یک کتاب آموزش ورد همینجا می‌نوشتم 🙂 ولی چشم، سعی می‌کنم در فرصت مقتضی در مورد فهرست نمودارها و جداول هم توضیح بدم.

  69. Jpour گفت:

    مطالب جامعی بود، در صورت امکان در مورد ایجاد اتوماتیک مراجع نیز مطلب بگذارید
    با تشکر

  70. سامیه گفت:

    سلام من در ورد یه صفحه را شکستم یعنی next pageکردم حالا برای شماره گذاری با مشکل ایجاد شدم میخوام شماره از ۱ تا مثلا ۲۰۰ باشه وفتی به اون صفحه میرسد دوباره از ۱ شماره گذاری می کند .هدف من از شکست اون صفحه افقی میخواست بشه.در ضمن این فونت چی .چفدر زیباست

    • مجتبی طاهری گفت:

      در اولین صفحه بعد از اون صفحه‌ای که شکسته اید، وارد قسمت ویرایش هدر بشید، در قسمت Header and Footer Tools، و در تب Design، منوی Page Number رو باز کنید و Format Page Number رو انتخاب کنید. در پایین پنجره‌ای که باز می‌شه، Continue from previous section رو تیک بزنید و Ok کنید. این کار رو هم برای اون صفحه‌ی افقی و هم برای صفحه‌ی بعد از اون صفحه که دوباره عمودی می‌شه، باید انجام بدید.

  71. علیرضا گفت:

    با سلام بخاطر متن شیوا و مفید شما
    من برای کتابم هیدر و فوتر را به گونه ای تنظیم کردم که در یک صفحه نام کتاب و در صفحه مجاور نام فصل بیاید. این عمل انجام شد ولی فقط شماره صفحات فرد در صفحه ظاهر میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  72. ياسي گفت:

    سلام
    شما که هم ورد و هم ایندیزاین کار کردین برای صفحه آرایی کدوم را توصیه میکنید؟

    • مجتبی طاهری گفت:

      دوست عزیز، پاسخ این سوال بستگی به کار شما داره. پاسخ کوتاهتون اینه که در بیشتر مواردبرای کتاب ورد کفایت می‌کنه و برای مجله ایندیزاین بهتره. پاسخ مفصل‌تر اینه که اگه با یک کتاب یا نشریه ساده با گرافیک ساده سر و کار دارید و قراره به صورت سیاه و سفید افست چاپ بشه و با یا به تعداد کم با پرینت رنگی یا سیاه و سفید چاپ بشه، ورد رو توصیه می‌کنم. چون کار کردن با ورد آسون‌تره و کارتون زودتر هم تموم می‌شه. اما اگر کتاب یا مجله شما دارای گرافیک پیچیده است و چینش صفحات مختلف با هم فرق داره و اگر کتاب قراره رنگی باشه و به صورت افست چاپ بشه، ایندیزاین گزینه‌ی مناسب‌تریه.

  73. فهیمی گفت:

    سلام منم از شما به خاطر اینکه علم و مهارت تون رو برای استفاده همه به اشتراک گذاشتید خیلی ممنونم. فقط یه سؤال داشتم: همون طور که خودتونم میدونید توی نگارش پایان نامه یه سری صفحات هستن که در شروع هر فصل قرار دارن و در اونها فقط عنوان فصل میاد. حالا برای اینکه این صفحات مربوط به عناوین پنج فصل پایان نامه که در شروع هرفصل قرار دارند بدون شماره و بقیه صفحات هر فصل شماره گذاری فارسی داشته باشند چه باید کرد؟ ممنون میشم اگر که راهنمایی بفرمایین. سپاسگزارم.

    • مجتبی طاهری گفت:

      بخش ۶ و ۷ مقاله رو با دقت مطالعه بفرمایید. پس از فصلبندی و انجام تنظیمات گفته شده در بخش ۷،‌ شما می‌تونید شماره صفحه صفحات اول هر فصل پاک کنید، بدون اینکه شماره صفحه بقیه صفحات پاک بشه.

  74. دبیری گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از زحمات شما که با حوصله و دقت به شیوایی و سادگی این مطلب رو تحریر کردین پیشنهاد می کنم بحث فهرست منابع، اشکال ، جداول و … و همچنین شماره گذاری خودکار عنوان ها در فصول هم اضافه بفرمایید.
    با تشکر

  75. ناهید گفت:

    خیلی عالی و کامل، مرسی

  76. مجید گفت:

    سلام مجتبی جان. کارت عالی بود و کامل. اما من یه چیز دیگه می خوام که جایی پیدا نمی کنم.
    دارم یه کتاب می نویسم. می خوام صفحات دو ستونه باشه اما نه ستون های برابر. بلکه یه ستون پهن (برای متن اصلی) و یه ستون باریک(برای متن های فرعی). و چون قراره به صورت کتاب چاپ بشه، نیاز دارم که در صفحات زوج ستون پهن به سمت راست قرار بگیره و در صفحات فرد نیز به سمت چپ. می خوام این تنظیمات روی پیش فرض قرار بگیره تا بتونم متن کتابم رو وارد اون کنم.
    الته از “های لایت کردن متن و انتخاب دو ستونه” هم استفاده کردم اما گیج کننده ست و طاقت فرسا در ضمن بعضی چیزا به هم میریزه و تنظیم اون سخته. اگر استفاده ی اصولی و از روی قانون و قوائدش رو بگی ممنون می شم و دعات می کنم.

    • مجتبی طاهری گفت:

      مجید عزیز،
      از اظهار لطف شما سپاس‌گزارم. انجام کاری که شما می‌خواید در نرم‌افزار ورد مشکله. اگر متون فرعی موجود در ستون باریک قطعه قطعه و جدا از هم باشند، می‌تونید Margin قسمت‌های بیرون صفحات رو از Page Layout افزایش بدید و بعد ستون دوم رو به صورت text box به صفحاتتون اضافه کنید.
      اما اگر متون ستون باریک قرار باشه مثل متن اصلی به صفحات قبل و بعد متصل باشند و ادامه شون به صفحات بعدی بره، انجام این کار در Word غیر ممکن می‌شه و باید به سراغ نرم‌افزار Indesign برید. ما در همین پیکتوکادمی، مقاله‌ای درباره صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین هم داریم که می‌تونه در این زمینه برات مفید باشه.

  77. بهنام گفت:

    سلام. واقعا که کارت محشره! همه ی اون چیزهایی رو که می خواستم داشت، سادگی ، روان بودن و از همه مهمتر کاربردی بودن! تنها یه چیز می تونم بهت بگم : Çok çok çok teşekkürler

  78. n.elahe گفت:

    سلام

    خواهش می کنم مقاله ای کامل با تصویر برای آموزش شماره زدن تیترها و عنوان در ورد تهیه کنید
    و ازطریق ایمیل من خبر کنید

    مثلا فصل اول
    ۱-۱
    ۱-۲

    فصل دوم
    ۲-۱
    ۲-۲

  79. فرهاد گفت:

    با سلام.
    بنده اکثر این مطالب را میدانستم اما بیان شیوای شما باعث شد تمام مقاله را بخوانم و علاوه بر مرور دانسته ها، مطالب جدیدی را نیز بیاموزم. هرچند زبان قاصر است، اما از مقاله ی کاملتان متشکرم.

  80. Dldadh گفت:

    سلام برای شماره گذاری صفحات یک پایان نامه که صدو بیست صفحه هست و باید هشت صفحه اول ان بدون شماره پنج صحه بعد ان با حروف ابجد باشد و صفحات مربوط به عنوان پنج فصل این پایان نامه که در شروع هرفصل قرار دارند بدون شماره و بقیه صفحات شماره گذاری فارسی داشته باشند چه باید کرد

    • مجتبی طاهری گفت:

      هر زمان که قرار بود برای تعدادی از صفحات از شماره صفحه متفاوتی استفاده بشه، اون قسمت باید توسط section break از قسمت‌های قبل و بعدش جدا بشه. بنابراین شما یک section break بعد از هشت صفحه اول و یک section break بعد از پنج صفحه بعدی باید قرار بدید. ارتباط هدر این سه section را از هم قطع کنید و برای هم کدام شماره صفحه مجزا تعریف کنید.
      نحوه انجام کار در بخش ۶ و بخش ۷.۲ از همین مقاله توضیح داده شده.

  81. مسعود گفت:

    ممنون از آموزشتون.. خیلی خوب و روان بود..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *