اندازه قطع و فونت استاندارد برای صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین

در حین صفحه آرایی کتاب همواره سوالاتی در مورد سایز دقیق قطع های مختلف کتاب (رقعی، وزیری، رحلی، خشتی، جیبی و …)، سایز فونت و فاصله بین سطرها، اندازه حاشیه ها، نوع فونت مناسب و … و تنظیمات آن در ایندیزاین پیش می‌آید. این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهد.

استاندارد قطع کتاب

به طور کلی قطع های استاندارد کتاب بر اساس سایز کاغذهای استاندارد تعیین می شود. یعنی طوری که کمترین دور ریز کاغذ را داشته باشد.

در جدول زیر اندازه قطع های مختلف کتاب آمده است. توجه داشته باشید که قطع‌های منتشر شده توسط ناشرین مختلف ممکن است اندکی با این اندازه‌ها متفاوت باشد.

قطع کتابسایز  میلیمتر
رقعی141*212
وزیری165*235
پالتویی115*210
رحلی210*280
خشتی220*220
وزیری جدید165*212
جیبی115*165

 

نکته 1: همه اندازه ها بعد از برش هستند. اندازه پیش از برش 5 میلیمتر بیشتر از اندازه‌های جدول است.

درنرم افزار ایندیزاین بایستی قطع Document را براساس اندازه‌های جدول تعیین کنید و برای 5 میلیمتر محدوده برش، در قسمت bleed  از بالا (Top) پایین (bottom) و بیرون (Outside) پنج میلیمتر و اندازه داخل (Inside) را صفر تعیین کنید.

نکته2: ممکن است در منابع مختلف یا سفارش دهنده، ناشر و … سایز دقیق قطع‌ها تفاوت‌هایی (در حد چند میلیمتر ) داشته باشد. این تفاوت‌ها بیشتر اوقات دلیل فنی مشخصی ندارد و بهترین کار این است که قطع مورد نظر را از ناشر یا چاپخانه سوال کنید.

طبیعتا اگر شما کارتان را با سایزی که در جدول بالا گفته شد انجام دهید، تغییر چند میلیمتری در حین خروجی، به سادگی و از Document setup ایندیزاین قابل انجام است.

bleed1

اندازه استاندارد حاشیه های صفحات کتاب

اندازه حاشیه ها معمولا به عهده طراح است و ممکن است بسته به نوع و محتوای کتاب و ایده های بصری و گرافیکی طراح تغییر کند. مثلا حاشیه کتاب های شعر نسبت که کتاب های دیگر بیشتر در نظر گرفته می شود. در جدول زیر اندازه حاشیه پیشنهادی در قطع های مختلف آمده است.

توجه داشته باشید در نرم افزار ایندیزاین این اندازه ها را در حین ایجاد پرونده جدید باید در قسمت Margins  وارد کنید.

قطعOutsideinsidebottomtop
رقعی و وزیری23232530
پالتویی و خشتی23222020
رحلی تک ستون30253040
رحلی دوستونی25202530
جیبی25202520
شعر رقعی30202520

 

روش کلاسیک برای تقسیم‌بندی مارجین‌ها

یک روش برای تقسیم بندی مارجین‌های کتاب در هر قطعی وجود دارد که بر اساس نسبت‌های طلایی ساخته شده است. در این روش براساس خطوطی که در طول صفحه ترسیم می‌شود فضای قرار گیری متن و حاشیه‌ها به دست می‌آید. در تصویر زیر شیوه ترسیم خطوط به ترتیب با شماره ۱ تا ۱۰ نشان داده شده.

grid

نکته 1: در مجلات و کتاب‌هایی که از صحافی مفتول (منگنه) استفاده می شود، اندازه داخل (Inside) را می توان کمتر از جدول فوق در نظر گرفت. (مثلا حدود 5 میلیمتر کمتر)

 

استاندارد فونت و سایز فونت کتاب و ویژگی های دیگر

طبیعتا نوع، سایز و سایر ویژگی های فونت بسته به محتوا، گروه سنی مخاطبین، موضوع کتاب و با نظر طراح گرافیک تعیین می شود. مثلا برای کتاب هایی با موضوعات جدی و تئوی فونت لوتوس، بدر و … یا برای کتاب های رمان و داستان میترا، نازنین و … برای کتاب های کودک و نوجوان فونت رویا مناسب هستند.

در جدول زیر پیشنهاداتی برای انتخاب فونت همچنین ویژگی های دیگر آمده است.

موضوع کتابTrackingLeadingPointفونت پیشنهادی
رمان و داستان- نمایشنامه فیلمنامه10-18.514میترا- نازنین
کودک و نوجوان15-1613رویا
پژوهشی و نظری10- تا 20-1814لوتوس- بدر نازنین – زر
شعر10- تا 15-1814میترا – جلال – بدر
قطع جیبی10-1512میترا-نازنین

 

نکته1: با توجه به این که معمولا فونت‌های لاتین نسبت به فونت‌های فارسی کمی درشت‌تر هستند، کلمات لاتین داخل متن فارسی معمولا 2 شماره کوچک‌تر از اندازه فونت فارسی در نظر گرفته می شود. فونت پیشنهادی Arial است. برای این کار می‌توانید یک Character Style ویژه کلمات لاتین ایجاد کنید.

نکته2: در کتاب‌های مرجع که به مدت زمان کوتاهی به طور پیوسته مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند و معمولا حجم متن زیادی هم دارند از فونت ریزتر (مثلا 10 لوتوس) می‌توان استفاده کرد.

نکته3: اندازه Tracking در متن کتاب معمولا نباید بیشتر از 25- باشد.

راستی اگر به دنبال یک تمپلیت آماده برای صفحه‌آرایی کتاب در ایندیزاین می‌گردید، می‌توانید تمپلیت صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین در دو قطع رقعی و وزیری را از ایندیزاین دریافت کنید.

 

 

مسعود طاهری

طراح گرافیک، کارشناس ارتباط تصویری

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. سمیه فلاح گفت:

    مطلبتون عالی بود ممنون.

  2. sahar گفت:

    ممنون واقعا خیلی کمک کردین …

  3. سجاد گفت:

    سلام
    چند تا سوال دارم، ممنون میشم جواب بدین
    ۱.تو قسمت اکسپورت بهترین و بالاترین کیفیت گرفتن پی دی اف واسه چاپ افست کدومه؟ High Quality یا Press Quality
    ۲.عکسهایی که تو کار استفاده میشه باید با مود CMYK باشه؟ با چه فرمتی TIFF یا JPEG؟
    سپاسگذارم

    • ۱. برای چاپ افست Press Quality کفایت می‌کنه.
      ۲. اگر JPEG با کیفیت بالا باشه کفایت می‌کنه. فقط به خاطر داشته باشید که تصاویر JPEG‌ با هر بار ویرایش عکس و ذخیره مجدد دوباره افت کیفیت پیدا می‌کنن. بنابراین، بهتره هنگام کار از PSD یا TIFF استفاده کنید. اما موقع گرفتن خروجی نهایی می‌تونید عکس‌ها رو با فرمت JPEG با کیفیت بالا خروجی بگیرید.

  4. احمد گفت:

    بسیار عالی ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *