آموزش شماره گذاری اتوماتیک متن در ایندیزاین

این مقاله نحوه شماره‌گذاری خودکار در نرم‌افزار ایندیزاین را توضیح می‌دهد. با مطالعه این مقاله، شماره‌گذاری لیست‌ها و شماره‌گذاری خودکار سرفصل‌ها یا هر نوع شماره‌گذاری خودکار دیگری که مدنظر دارید را می‌توانید انجام دهید.

برای شماره گذاری در ایندایزاین یک روش ساده این است که متنی را که می خواهید شماره‌گذاری شود با ابزار Text tool به حالت انتخاب در آورده و از منوی بالا Numbed List را کلیک کنید. متن به طور اتوماتیک شماره‌گذاری می‌شود.  این یک روش دستی سریع است که به راحتی قابل انجام است، اما محدودیت‌هایی دارد و استفاده از این روش در صفحه‌آرایی توصیه نمی‌شود. بهتره است همیشه در فایل خود شماره‌گذاری‌های خودکار را با استفاده از قابلیت پاراگراف استایل ایندیزاین انجام دهید.

شماره‌گذاری متون در ایندیزاین به کمک Paragraph Styles

در این روش شماره‌گذاری به کمک پاراگراف استایل انجام می‌شود. استفاده از پاراگراف استایل این امکان را به ما می‌دهد که با ویرایش استایل مورد نظرمان، تمامی متونی که این استایل را دارند، مورد هدف قرار دهیم. بهتر است تمام ویژگی‌های متنی که در پروژه‌ی خود لازم دارید را از طریق استایل‌ها اعمال کنید، و تا جایی که می‌شود، از ویرایش فرمت متن‌ها به صورت دستی خودداری کنید. به این ترتیب تغییرات فرمی احتمالی متن در حین کار به راحتی قابل انجام خواهد بود. اگر در مورد پاراگراف استایل‌ها در ایندیزاین چیزی نمی‌دانید و می‌خواهید ابتدا اطلاعاتی کلی در زمینه ایندیزاین کسب کنید، نگاهی به مقاله آموزش صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین در همین وبسایت بیندازید و سپس به اینجا برگردید.

خب اجازه دهید کار را شروع کنیم:

  1. فایلی را که حاوی متونی است که می‌خوهید شماره‌گذاری شوند، باز کنید.
  2. از منوی پاراگراف استایل یک استایل جدید بسازید و در قسمت Style Name نام استایل خود را – مثلا متن شماره دار- تعریف کنید.
  3. به قسمت Basic character format  بروید و نوع فونت(Font family) و ویژگی‌های دیگری مثل  Font Style، size و … را تعریف کنید. در قسمت پایین تیک گزینه Ligatures  را بردارید.
  4. در قسمت Advanced character formats  زبان را به Farsi  تغییر دهید.
  5. در بخش Indents and spacing و قسمت [Paragraph Direction  را به Right to left تغییر دهید. در قسمت Alignment راست چین، چپ چین، وسط چین و … را می توانید به دلخواه خود تنظیم کنید.
  6. در بخش Bullets and Numbering گزینه List Type  را روی Numbers  تنظیم کنید. در قسمت List یک New List با نام دلخواه مثلا همان «متن شماره دار» بسازید. در قسمت Format می‌توانید نوع شماره‌گذاری را بر اساس نیازتان تعریف کنید. در قسمت Number می‌توانید تعریف کنید که قبل و بعد از شماره چه چیزی قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر در یک کتاب قرار است مثال‌های کتاب شماره‌دار باشد (مثال ۱، مثال ۲ و …) . می‌توانید در قسمت Number  و پشت کاراکترهای t ^.#^ کلمه «مثال» را تایپ کنید. یعنی «t ^.#^ مثال» فاصله بین شماره و متن هم در این قسمت قابل تنظیم است. مثلا شما می‌توانید تنظیم کنید بعد از شماره نقطه (.)، خط فاصله(-) ، Tab  یا هر کاراکتر دلخواه دیگر قرار بگیرد.

تا همین مرحله که پیش رفتید ok را کلیک کنید، استایل را روی متن مورد نظرتان اعمال کنید و نتیجه کارتان را ببیند. متن شماره‌گذاری می‌شود.

نکته: در صورتی که بین شماره و متن از Tab استفاده می‌کنید(پیش فرض ایندیزاین نقطه و Tab است.) بایستی در حین تنظیمات پاراگراف استایل دربخش Tabs فاصله Tab را در استایل تنظیم کنید.

اگر بخواهید شماره و متعلقاتش با ویژگی متفاوت با متن اصلی پارگراف استایل ایجاد شود باید از کارکتر استایل کمک بگیرید. به این ترتیب که یک کاراکتر استایل جدید از پنجره Character style  بسازید و ویژگی‌هایی را که می‌خواهید نسبت به متن اصلی متفاوت باشد را تعیین کنید. مثلا شماره‌ها بولد باشد و با رنگ قرمز ایجاد شود.

کاراکتر استایلی با نام «شماره متن شماره‌دار» بسازید. در قسمت Advance character formats  ،font Style  را bold  کنید و در بخش Character colour  رنگ قرمز را انتخاب کنید. به پاراگراف استایل بازگردید (روی پاراگراف استایل دو بار کلیک کنید) و در قسمت bullets and  numbering  و numbering style  ، character style را روی کاراکتر استایل جدیدی که خودتان ساختید تنظیم کنید. ok را کلیک کنید. خواهید دید شماره ها قرمز می شوند.

نکته: ممکن است شما بخواهید شمار های متن خارج از لبه چیدمان متن ایجاد شود. یعنی شماره‌ها از لبه‌ی چیده شدن متن بیرون بزند. مثلا با فاصله 1 سانتیمتری از متن قرار گیرند. در این صورت پاراگراف استایل‌تان را مجددا باز کنید و در قسمت Indents and spacing ، عدد 10 mm را در Right Indent   و -10mm  (منفی ۱۰ میلی متر) را در First line Indent  وارد کنید و ok  را کلیک کنید.

نکته: اگر می‌خواهید شماره‌گذاری از جایی دوباره شروع شود، مکان‌نما را در پاراگرافی که می‌خواهید شماری ری‌استارت شود قرار داده، کلیک راست کنید و گزینه Restart numbering را کلیک کنید. برای برگشتن به حالت قبلی در همانجا کلیک راست کنید و گزینه Continue numbering را بزنید.

اگر برای انجام صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین نیاز به تمپلیت آماده دارید، تمپلیت صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین را از پیکتوشاپ دریافت کنید. به کمک این تمپلیت، می‌توانید کار صفحه آرایی کتاب در نرم ایندیزاین را برای خود آسان کنید.

مسعود طاهری

طراح گرافیک، کارشناس ارتباط تصویری

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. مهدی فراهانی گفت:

    سلام
    متاسفانه موقع شماره گذاری پاراگراف ها این امکان وجود نداره که شماره ها خارج از پاراگراف باشه. توی مطلب بالا آموزش خوبی برای رفع این نقص در ایندیزاین وجود داره. نکته ای که باید بهش توجه بشه اینه که اگر اعداد متن شما دارای شماره های زیادی هستش ( مثلا متنی که من دارم کار میکنم ۲۷۰۰ شماره داره) باید برای هر سری اعداد ( یک تا ۹ – ده تا ۹۹ – صد تا ۹۹۹ – هزار تا ۹۹۹۹) یک پاراگراف استایل متناسب با طول عدد بسازید.
    موفق باشید

  2. v - s گفت:

    سلام من یک متن دارم که در ورد شماره گذاری شده و وقتی وارد ایندیزاین می کنم شماره ها دارای هایلایت صورتی است. و هم چنین برخی از خطوط متن. چکار کنم که هایلایت صورتی از بین برود

    • وقتی که متنی رو وارد ایندیزاین می کنیم و کل متن یا بخشی از آن هایلایت صورتی دارد یعنی به اون کاراکترها در فضای ورد استایلی اعمال شده که در محیط ایندیزاین قابل شناسایی نیست. مثلا اگه در ورد فونتی را ایتالیک کرده ایم اما فونتی که ایندیزاین اعمال می کنیم نسخه ایتالیک نداره این اتفاق می افته. اما برای حل مشکل یا باید قبل از وارد کردن متن به ایندیزاین مطمئن بشیم که فونت ها و ویژگی ها قابل شناسایی در محیط ایندیزاین هستند. راه حل بهتر اینه که در محیط ایندیزاین به ازای هر نوع متنی که داریم پاراگراف استایلی بسازیم. مثلا پاراگراف استایل متن، تیتر، متن شماره دار، متن بولت دار، نقل قول، پاورقی و … . بعد دونه دونه استایل ها رو به متن ها مورد نظر اعمال کنیم. برای این کار هم در دستور فایند اند چینچ Ctrl +F می تونیم کمک بگیریم که خیلی کار راه اندازه. بعد از اینکه استایل ها اعمال شدند بی شک استایلی نمی مونه که ویژگی قابل خوندن در ایندیزاین رو نداشته باشه و هایلات صورتی هم از بین می ره.

  3. k__h گفت:

    لطفا در مورد صفحه آرایی روزنامه هم توضیح بفرمایید.روزنامه هم باید به صورت دو صفحه رو به روی هم طراحی شود مثل صفحه آرایی مجله و کتاب؟در این صورت تکلیف صفحه اول و صفحه آخر که تک هستند چه خواهد شد؟فایل نهایی که یک فایل pdf هست به چه صورت می شود ؟
    تشکر…

    • روزنامه هم مثل مجله طبعا دو صفحه روبه‌روی هم بسته می‌شه و صفحه اول هم مثل مجله بسته می‌شه. فقط قطع و فرم متفاوته. فایل هم پی‌دی‌اف باید باشه. خروجی هم مثل مجله و کتاب گرفته می‌شه. باقی کارها رو لیتوگراف انجام می‌ده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *