آموزش صفحه‌ آرایی کتاب در ایندیزاین به فارسی روان

پیکتوکادمی ایندیزاین را طی درس‌هایی موضوعی و مبحثی به شما آموزش می‌دهد. شما در این مقاله با نحوه صفحه‌آرایی کتاب در نرم‌افزار ایندیزاین به صورت قدم به قدم و تصویری آشنا خواهید شد. نحوه‌ی ایجاد پرونده‌ی جدید برای کتاب، تنظیمات مربوط به استایل‌ها، نحوه‌ی استفاده از مسترپیج‌های در ایندیزاین برای درج سرصفحه، پاصفحه و شماره صفحات، وارد کردن متن به محیط Indesign درج فهرست مطالب در ایندیزاین و خروجی نهایی PDF برای چاپ یا اسفتاده در محیط وب در این مقاله آموزش داده شده است.

اگر متن ساده‌ای دارید که می‌خواهید آن را در ورد صفحه‌آرایی کنید، مقاله آموزش صفحه آرایی کتاب در ورد در همین وبسایت را مطالعه کنید.

قدم اول: ایجاد پرونده در ایندیزاین

ایندیزاین را اجرا کرده از منوی File و زیرمجموعه New گزینه Document را انتخاب کنید (یا کلید ترکیبی Ctrl+N را فشار دهید). در پنجره New Document تنظیمات زیر را انجام دهید:

توجه: تنظیمات زیر به عنوان مثال آورده شده و شما می‌توانید تنظیمات را مطابق نیاز خود انجام دهید.

  1. تعداد صفحات (Number of Page=16)
  2. قطع صفحات کتاب (Page Size=A4)
  3. تعداد ستون‌ها (Columns=1) و فاصله بین‌شان (Gutter)
  4. اندازه حاشیه‌ها (Margins) از بالا، پایین، چپ و راست صفحه را تنظیم کنید. (Top=20mm,Bottom=30mm, Inside=20mm ,Outside=20mm) توجه داشته باشید با فعال بودن یا غیر فعال بودن علامت زنجیر، می‌توان تغییرات را به طور هماهنگ یا مستقل انجام داد.

پرونده جدید

بعد از انجام تنظیمات روی OK کلید کنید تا پرونده جدید ایجاد شود.

نکته1: کلید W را خطوط کمکی Margin پنهان یا ظاهر می‌کند.

نکته 2: در نوار بالا Work Space را روی Typography ME یا Advanced ME قرار دهید. اگر از نسخه‌های CS6 و بالاتر استفاده می‌کنید، آن را روی Typography یا Advanced قرار دهید.

محیط کاری ایندیزاین

قدم دوم: ایجاد پاراگراف استایل‌ها در ایندیزاین

پاراگراف استایل‌ها در ایندیزاین به ما کمک می‌کنند که به هر کدام از بخش‌های متن، تیترهای مختلف، پاورقی‌ها، متن اصلی، شرح زیر عکس‌ها و … یک سبک مشخص اختصاص دهیم که بتوان به راحتی فونت، سایز و دیگر خصیصه‌های هر بخش را به یکباره ویرایش کرد.

از پنجره Paragraph Style روی آیکون Create New Style کلید کنید. یک پاراگراف استایل ایجاد می‌شود. با دوبار کلیک کردن روی آن وارد تنظیمات پاراگراف استایل (Paragraph Style Options) شوید. در بخش General نام استایل جدید را به “متن” تغییر دهید. به قسمت Basic Character Formats بروید. در این قسمت امکان انتخاب نوع، سبک، سایز فونت و فاصله بین سطرها و چند مورد دیگر وجود دارد.

  1. در نوار Font Family، فونتی مانند میترا، لوتوس، زر یا نازنین را انتخاب کنید.
  2. اندازه فونت را روی 14pt، و فاصله سطر‌ها را روی گزینه Auto تنظیم کنید.
  3. گزینه Ligatures تیک نداشته باشد.

گزینه های پاراگراف استایل

به قسمت Indents and Spacing بروید. در این قسمت تنظیماتی از قبیل جهت پاراگراف، جهت تراز کردن و همینطور تو‌رفتگی‌های چپ، راست و سطر اول، و چند مورد دیگر انجام پذیرند. در این بخش تنظیمات زیر را انجام دهید.

  1. Paragraph Direction : Right To Left
  2. Alignment : Right Justify
  3. First Line Indent = 5 mm

گزینه‌های پاراگراف استایل

بعد از انجام تنظیمات روی OK کلیک کنید.

نکته: در قسمت General گزینه Based on مبنای استایل را به ترتیب زیر تعیین می‌کند:

  • No Paragraph Style : استایل جدید بر اساس هیچ استایلی و به طور مستقل ساخته می‌شود.
  • Basic paragraph: استایل را برمبنای استایل پایه می‌سازد. شما می‌توانید استایل basic را ویرایش کنید و برای استایل‌هایی که می‌سازید مبنا قرار دهید.

استایل‌هایی که ساخته‌اید را هم می‌توانید مبنای ساخت استایل‌های جدید قرار دهید. در این صورت ویژگی‌های استایل مبنا به استایل جدید منتقل خواهد شد و شما تنها لازم است تغییرات مورد نظرتان را روی استایل جدید انجام دهید.

Based on

استایل دیگری به نام “متن بدون تورفتگی” بسازید و در بخش General، Based on را روی استایل “متن” تنظیم کنید. در قسمت Indent and Spacing، First Line Indent را به 0 mm تغییر دهید.

با روش بالا پاراگراف استایل دیگری به نام “تیتر” بسازید. در قسمت Basic Character Formats فونتی مانند زر بولد یا تیتر را با سایز 16 pt به پاراگراف استایل “تیتر” اختصاص دهید.

قدم سوم: ایجاد و اعمال صفحه مستر در ایندیزاین

صفحه مستر به طور پیش فرض، دو صفحه مقابل هم است که عناصری مانند شماره صفحه‌ها سر صفحه‌ها و … که قرار است در همه صفحات کتاب تکرار شود در آن قرار داده‌ می‌شود. شما می‌توانید چندین صفحه‌ی مستر داشته باشید و برای صفحات و بخش‌های مختلف کتاب از مستر‌های متفاوتی استفاده کنید. برای ساخت و اعمال صفحه مستر به طریقه زیر عمل کنید:

  1. در پانل Pages روی نوشته A-Master دوبار کلید کنید تا صفحه مستر باز شود.
  2. برای درج شماره صفحه در Indesign، در قسمت پایین صفحه یک باکس متن کوچک ایجاد کنید. از مسیرType>Insert Special Character>Markers>current Page Number کاکتر شماره صفحه را وارد باکس متن کنید. عنوان کتاب را هم مقابل شماره صفحه تایپ کنید. با گرفتن کلید Alt و درگ کردن، یک کپی از باکس متن در صفحه قابل ایجاد کنید.
  3. در پانل Page، روی یکی از صفحات دو بار کلیک کنید. خواهید دید که شماره صفحه‌ها و عنوان کتاب در همه صفحات تکرار می‌شود.

Master Pages

نکته 1:‌ باکس متن شماره صفحه و عنوان کتاب را در حاشیه وامتداد کناره بیرونی Margin و با فاصله‌ای مناسب از زیر آن قرار دهید

نکته 2: اگر می‌خواهید A-master بر روی صفحه‌ یا صفحه‌هایی (در این کتاب صفحه 1 تا 6) اعمال نشود، در پانل Page آنها را انتخاب کرده و کلیک راست کرده و از منوی باز شده،Apply Master to Page… را انتخاب کرده و نوار بازشونده مقابل Apply Master را روی None تنظیم کنید. برای اعمال صفحه مستر به صفحات بدون مستر نیز از همین روش استفاده کنید.

apply master

قدم چهارم: وارد کردن متن به محیط ایندیزاین و اعمال استایل‌ها

عموما صفحات آغازین کتاب به شناسنامه، عنوان کتاب، فهرست و تقدیم و … اختصاص دارد. به این ترتیب:

  • صفحه اول و دوم:‌خالی
  • صفحه سوم: عنوان کتاب
  • صفحه چهارم: شناسنامه کتاب
  • صفحه پنجم: فهرست کتاب

نکته: در کتاب‌ها فارسی عموما متن کتاب از صفحه با شماره فرد شروع می‌شود. ابتدای هر فصل از کتاب نیز به همین ترتیب است.

برای وارد کردن متن و اعمال استایل‌ها به طریقه زیر عمل کنید:

  1. فایل وردی متن کتاب را باز کرده و آن را کپی کنید.
  2. به محیط ایندیزاین بروید و از پانل Pages به صفحه 7 بروید. با ابزار متن یک باکس متن مابین Marginها ایجاد کنید و با فشردن Ctrl+V یا Edit> Paste متن کپی شده را وارد باکس متن کنید.
  3. در قسمت پایین باکس متن علامت + قرمز رنگی ایجاد خواهید دید. وجود این علامت به این مفهوم است که بخشی از متن در باکس جا نشده است. با ابزار Selection Tool روی علامت + کلیک کنید تا شکل مکان‌نما تغییر کند. به صفحه بعد بروید و همزمان با فشرده نگهداشتن کلید Shift بالای محدوده Margin ها کلیک کنید. خواهید دید که به طور خودکار متن تا انتها در صفحات جای می‌گیرد.
  4. با ابزار Text مکان‌نما را داخل متن قرار دهید و با فشار دادن کلید Ctrl+A تمام متن را به حالت انتخاب درآورید. به پانل Paragraph Style بروید و بر روی استایل “متن” کلیک کنید تا به تمامی متن اعمال شود.
  5. به اول متن کتاب بروید. عنوان فصل اول را با ابزار Text tool به حالت انتخاب در آورده یا مکان‌نما را در داخل پاراگراف قرار دهید. در پانل Paragraph Style بر روی استایل “تیتر” کلیک کنید. تنظیمات استایل بر متن اعمال می‌شود.
  6. استایل “متن بدون تورفتگی” به پاراگراف اول متن اعمال کنید. توجه داشته باشید؛ پاراگراف اول متن همیشه بدون تورفتگی است.
  7. مکان‌نما را در انتهای سطر آخر از فصل‌های کتاب قرار دهید. از مسیر Type>Insert Break Character>Odd page Break را انتخاب کنید. کاراکترنامرئی به انتهای سطر اضافه شده که باعث می‌شود انتهای متن در هر صفحه‌ای قرار گیرد- چه زوج و چه فرد- ادامه متن، که تیتر فصل بعدی است در صفحه فرد قرار گیرد.

نکته 1:‌ برای ایجاد باکس متن در نسخه‌های CS5 و قبل‌تر حتمن از ابزار ME Type Tool استفاده کنید.

نکته 2: روش دیگری که برای وارد کردن متن به محیط ایندیزاین وجود دارد Place کردن است که برای متون پیچیده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر متن کتابتان دارای پاورقی است یا در محیط  نرم‌افزار ورد دارای استایل متنی یا کلمات بولد و ایتالیک است، روش Plade‌ کردن رو باید پیش بگیرید. کلید ctrl+D رو فشار دهید تا پنجره  place باز شود. متن خود را انتخاب کرده و Open را کلیک کنید. توجه داشته باشید که در پنجره Microsoft word import option  و در قسمت Formatting  گزینه Remove Stly and … فعال نباشد. ok را بزنید. با کلیک کردن روی صفحه  متن وارد محیط می‌شود.

نکته 3: اگر حس کردید استایل به طور کامل بر روی متن اعمال نشده، مکان‌نما را در داخل متن قرار داده و به پانل Paragraph Style بروید. علامت مثبت کوچک کنار نام پاراگراف استایل (مثلا به این شکل: “متن+”) نشان می‌دهد متنی که مکان‌نما در آن قرار دارد ویژگی‌هایی اضافه بر ویژگی‌های پاراگراف‌استایل را به خود گرفته است. برای از بین بردن ویژگی‌های اضافی، اول مطمئن شوید که مکان‌نما داخل متن قرار دارد، بعد همزمان با فشرده نگهداشتن کلید Alt،بر روی استایل مورد نظر( مثلا: “متن+” ) کلیک کنید. یا روی استایل کلیک راست کرده و Apply Paragraph Style Clear Overrides را بزنید. علامت مثبت کنار نام استایل حدف می‌شود.

قدم پنجم: ایجاد فهرست مطالب در ایندیزاین

به صفحه 5 بروید. به مسیر Layout>Table Of Content… بروید. در پنجره Table Of content تنظیمات زیر را انحام دهید:

  1. مقابل Title به جای Content به فارسی تایپ کنید فهرست و استایل را بر روی “تیتر” تنظیم کنید.
  2. در قسمت Styles in Table of Contents و از قمت Other Styles استایل “تیتر” را انتخاب کرده . دگمه Add را بزنید تا به قسمت Include Paragraph Styles اضافه شود.
  3. در قسمت Style،Entry Style را روی استایل ” متن بدون تورفتگی” تنظیم کنید و Ok را بزنید.
  4. در همان حالت باکس متنی ایجاد کنید تا فهرست به همراه شماره صفحات تیتر درج شود. توجه کنید هر پاراگرافی که استایل “متن” بر آن اعمال شده باشد شامل فهرست خواهد بود.
  5. همه سرفصل‌های فهرست را در حالت انتخاب قرار داده و کلید Ctrl+Shift+T را فشار دهید پنجره Tabs باز شود. با تنظیم Tab روی نوار مدرج شماره صفحه‌ها بر روی یک خط قرار خواهند گرفت.

فهرست مطالب در ایندیزاین

قدم ششم: خروجی PDF برای چاپ یا صفحات وب

به مسیر File > Adobepdf presets> Press Quality بروید. فایل خود را در شاخه مورد نظر Save کنید. توجه داشته باشید تنظیمات این نوع خروجی pdf از ایندیزاین به طور پیش‌فرض مخصوص چاپ است. در روی Export کلیک کنید تا فایل pdf کتاب ایجاد شود.

تمپلیت آماده برای صفحه‌آرایی کتاب، مجله و روزنامه در ایندیزاین

در این آموزش کوشیدیم، نکات اصلی مربوط به صفحه‌آرایی کتاب در ایندیزاین را مطرح کنیم. اما شما با خواندن همین مقاله، می‌توانید مجله و روزنامه را نیز صفحه‌آرایی کنید. اما اگر به دنبال یک تمپلیت آماده و استاندارد برای صفحه‌آرایی کتاب فارسی می‌گردید، می‌توانید تمپلیت صفحه‌آرایی کتاب فارسی در ایندیزاین را از پیکتوشاپ دریافت کنید. نکات مطرح شده در این مقاله، در این تمپلیت مراعات شده است. همچنین اندازه‌ی صفحات و حاشیه‌ها، فونت و اندازه‌ی نوشته‌ها، فواصل و سایر مؤلفه‌های ظاهری کتاب، بر اساس استانداردهای رایج کتب فارسی در دو قطع رقعی و وزیری تنظیم شده است و در صورت لزوم شما به آسانی می‌توانید آن را مطابق نیاز خود تغییر دهید. این تمپلیت حاوی سرصفحه، شماره صفحه، فهرست مطالب،  پاورقی، پی‌نوشت و … است و کافی است شما با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله، متن خود را درون تمپلیت جایگذاری کنید.

همچنین اگر به دنبال یک تمپلیت خوب و حرفه‌ای برای صفحه آرایی مجله می‌گردید، قالب آماده مجله فارسی در ایندیزاین می‌تواند به خوبی عصای دست شما در صفحه آرایی مجله باشد.

تمپلیت آماده روزنامه فارسی در ایندیزاین هم یک قالب آماده عالی برای انجام کار صفحه آرایی روزنامه با نرم افزار ایندیزاین است. تمامی قالب‌های متنی مربوط به روزنامه مثل تیتر، روتیتر، سوتیتر، عکس اول، تیتر اول، شناسنامه، قالب خبر و گزارش و … به خوبی در این قالب روزنامه گنجانده شده است.

امیدواریم با این آموزش‌ها و تمپلیت‌ها بتونیم کمک‌کار شما در کار با نرم افزار ایندیزاین باشیم.

مسعود طاهری

طراح گرافیک، کارشناس ارتباط تصویری

مطالب مرتبط

۱۴۹ دیدگاه‌

  1. م - قنبری گفت:

    مشکلی که من توی صفحه بندی دارم اینه که توی ایندیزاین همیشه صفحه اول جداست و اون بالا قرار داره و بقیه صفحات که مقابل هم و به هم چسبیده هستند در واقع جدا هستند مثلا در واقعیت صفحه ۱ و ۲, دو روی یک صفحه هستند اما توی ایندیزاین صفحه ۲ و ۳ به هم چسبیده ان این به این خاطره که توی فارسی, بخش ها و داستان ها از صفحات فرد شروع می شن اگر از صفحات زوج شروع می شد مشکلی نبود. اگه این مشکل من رو حل کنید, ممون می شم.

  2. قنبری گفت:

    سلام خسته نباشید. خیلی ساده و رون توضیح داده بودین. ممنون فقط دو سوالبرامباقی مونده اول این که اگر بخواهیم متون بالای صفحات زوج و فرد در هر فصل با هم فرق داشته باشه چه کار کنیم و دوم اینکه نیم فاصله ها از ورد به ایندیزاین منتقل نمی شه آیا راهی هست که تمام نیم فاصله ها رو به یکباره منتقل کنیم یا کاراکترهای مربوطه رو تغییر بدیم؟ ممنون.

  3. روزتون بخیر
    تمام ان چه که برای طراحی کتاب ها نیاز داشتم رو توی وب سایت شما پیدا کردم ازتون متشکرم
    خوشحال شدم از پیدا کردن شما

  4. محمدفرخی گفت:

    سلام من در نصب و ورژن‌های جدید مشکلی که دارم این هست که گزینه binding وجود نداره! چطوری فعالش کنم؟ (جهت کتاب فارسی)

  5. ghazal گفت:

    سلام خدمت شما لطفا بگید که چطور میشه فرمول وارد ایندیزاین کرد طوری که فرمول قابل تغییر باشد یعنی بشه ادیت کرت و فونت بهم نریزه.

  6. Nastaran گفت:

    سلام خسته نباشید
    میشه روش انتخاب رنگ در چاپ دورنگ برای کتاب رو توضیح بدین؟
    واینکه اگه ما کتابی داشته باشیم که بینن متن جدول و تصویر هست ایا راهی است که نخواد تیکه تیکه جدای متن رو کپی پیست کرد؟
    مممون میشم جواب من رو سریع بدین تشکر.

    • برای آماده سازی فایل برای چاپ دو رنگ در ایندیزاین ساده ترین کار می تونه این باشه که از دو رنگ اصلی مثل مجنتا و مشکی و ترکیبات این دو رنگ استفاده کنید و در حین چاپ در صورت نیاز به جای رنگ دوم (مثلا مجنتا) از هر مرکب دلخواه و مورد نیاز استفاده کنیم. میشه از رنگ های پنتون هم استفاده کرد که ایندیزاین این رنگ ها رو به عنوان رنگ spot می شناسه.
      نکته مهم در کارهای رونگ استفاده از پنل separation preview هست که شما می تونید تمامی channel های رنگی اعم از CMYK یا رنگهای spot دیگر مثل پنتون ها رو در اون پنل ببینید و مدیرت کنید.

  7. ابوذر صالحی گفت:

    ضمن سپاس از آموزش بسیار ارزشمند ارائه شده ، تجربه عملی خودم به عنوان کسی که سالهاست صفحه آرایی کتاب با ایندیزاین در انتشارات انجام میدهم:
    ۱- برای درج متن های طولانی از فایل ورد کافی است :
    ۱- مطابق روشی که در آموزش « اندازه قطع و فونت استاندارد برای صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین » در همین سایت دوستان به خوبی توضیح دادند مارجین مربوط به کتاب را دقیقاطبق جدول های گفته شده تنظیم کنید و حتما (مهم ) تعداد صفحات را به اندازه تعداد مورد نیاز (مثلا ۱۰۰ صفحه ) تنظیم کنید تا جای خالی به اندازه کافی در اختیار داشته باشید
    ۲- سپس با استفاده از فرمانPLACE یا میانبر ctl+D و تنظیماتی که در متن بالا گفته شد دکمه SHIFT+ CLICK را بگیرید و سپس موس را به آرامی در کنار کادری که در اثر تنظیمات مارجین در ابتدای ایجاد سند در صفحه رسم شده است نزدیک کنید تا به صورت یک فلش سفید رنگ در بیاید
    ۳- کلیک کنید. می بینید که به سادگی تمام کتاب شما در تمامی صفحات به درستی و بدون مشکل درج می شود و فقط تنظیمات استایل می ماند که در این سایت گفته شده است .
    با سپاس از دوستان – فراموش نکنید دانش ها بر شانه های هم استوارند. پس هر آنچه می دانید با دیگران به اشتراک بگذارید تا زیاد شود . با تشکر

  8. A,D گفت:

    بسیار خوب بود. ۲ بار از شما ورد تمپلیت خریدم. چقدر بی‌چشم‌داشت، دانش خود را رایگان می‌کنید. سپاس.

  9. فاطمه گفت:

    سلام واقعا ممنون که مفیدترین و پرکاربردترین دستورات ایندیزاین را آموزش دادین.
    واقعا با همین یک صفحه مطلب شما من ایندیزاین یادگرفتم.
    کاش می شد آپدیت کردن شماره صفحه در فهرست مطالب بدون تغییر فهرست را هم می فرمودین.
    سعادتمند باشین

  10. سلام
    بسیار مطلب ارزنده و مفیدی بود. توفیق روز افزون شما را آرزومندم.
    سپاسگزارم

  11. وحیدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید ُ من یه متن ۴۰۰ صفحه ای دارم که همه صفحات با هم ‍پیوستگی دارن و بعد از اینکه کار تمام شد میخوام این پیوستگی بلوک متن از بین بره تا اکر تو صفحه ای ادیت داشتم صفحات دیگر بهم نریزن دستوری هست که همه بلوک متن ها یکجا پیوستگی خود رو از دست بدن؟

    • دوست عزیز اگر شما کار صفحه‌آرایی رو درست و اصولی انجام بدید، نیازی به از بین بردن پیوستگی صفحات نخواهید داشت و این کار در واقع کار شما رو سخت‌تر هم می‌کنه و کار اصولی و استانداردی نیست.. شما پس از این که متونت ویرایش شد و قطعی شد، یه دور از اول صفحه‌آرایی رو باید چک کنی که به هم ریختگی نداشته باشد.

  12. میر گفت:

    آیا توانمندیهایی که کورل واسه طراحی جداول ،حروف وکلمات وتصاویرو… داره،ایندیزاین هم داره؟کدام یک از این دوتا می تونه دیگری رو هم پوشش بدهد ومی تواند کارهای دیگری را انجام بدهد؟وبا یادگیری کدام یک در واقع دیگری رو هم یاد گرفته ای؟واسه کار برروی کلمات،صفحه آرایی وچاپ کتاب که آموزش خوشنویسی تحریری،نستعلیق ونسخ می باشد کدام نرم افزار گرافیکی (Adobe Indesign cs5.Adobe Illustrator , CS5.5 . CorelDRAW X5 )بهتر است

    • دوست عزیز،
      اهل فن برای صفحه‌آرایی یا هر کار گرافیکی دیگه‌ای از کورل دراو استفاده نمی‌کنند. کورل دراو نرم‌افزاریه که ملغمه‌ای از همه چیز رو تو خودش داره ولی کارش کامل و دقیق نیست. حرفه‌ای‌ها برای صفحه‌آرایی از ایندیزاین استفاده می‌کنند و برای ویرایش گرافیک‌های مورد نظرشون از فتوشاپ و ایلوستریتور بهره می‌گیرند. یعنی شما گرافیک پیکسلی رو در فتوشاپ و گرافیک وکتور رو در ایلوستریتور آماده می‌کنید و سپس به کمک نرم‌افزار ایندیزاین، صفحات رو می‌بندید و این گرافیک‌ها رو داخل کتابتون قرار می‌دید.

  13. حسن گفت:

    باسلام
    میخواستم ببینم که صفحه آرایی با ورد بهتر و آسانتر است و یا در این دیزاین از قبل هم با برنامه های آفیس کارکردم و از برنامه های ادوبی با فتوشاپ.

    • صفحه‌آرایی با ورد آسان‌تر است. اما ایندیزاین امکانات بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. برای کتاب‌های معمول، معمولا ورد کفایت می‌کند. اما زمانی که با گرافیک بیشتری در کتاب سر و کار داریم، یا می‌خواهیم کتاب دیزاین خاصی داشته باشد، ایندیزاین گزینه بهتری است.

  14. سعید گفت:

    سلام
    دمت گرم
    خیلی کمکم کرد
    کارت درسته

  15. elham گفت:

    سلام. .. من میخوام کلمه های که توی متن زیرش خط دارند رو با دستور find change پیدا کنم و به همشون یه استایل بدم …. چجوری اینکار رو انجام بدم …. اگه راهنمایی کنید ممنون میشم …

  16. میثم گفت:

    با عرض سلام و تشکر از توضیحات مفیدتون
    یک سوال دارم اینکه آیا میشه فقط اعداد متن رو به روشی تغییر داد به طوری که فونت خود متن تغییر نکنه؟

  17. hadiseh گفت:

    چجوری میتونم هدر و شماره صفحه رو باهم داشته باشم؟
    چجوری میتونم علاوه براینکه هدرصفحات زوج و فرد متفاوته(اینومیدونم)۲۰صفحه اول یک نوع هدر و ۳۰صفحه دون هدر دیگه ای داشته باشه مثلا ۲۰صفحه اول فصل ۱ و۳۰صفحه ی دوم فصل ۲باشد مدونه دونه تغییرات رو اعمال نکنم؟
    سپاس

    • هر چیزی رو که در مسترپیج قرار بدی روی همه صفحات ایجاد می‌شه؛ شماره صفحه و …
      یک مستر پیج جدید بساز به نام B master . بعد ۳۰ صفحه دوم‌ت رو در منوی پیج انتخاب کن و مستر پیج b رو بهش بده.

  18. hadiseh گفت:

    باعرض سلام خدمت شما.جناب آقای مجتبی طاهری من در پیج دیگه ای کارم رو باتوجه به راهنمایی های شکا انجام دادم ولی سوال اینکه اینجاگفته متن فارسی سایزش ۱۴باشه شما اونجاگفتی ۱۲بهتره.بالاخره کدوم واسه کتاب مناسب تره؟یه سوال این صفحه هرررررچیزی و هرسایزی که گفتین مستقیم برای هرنوع کتاب انجام بدیم درسته؟
    به من توصیه شده از متن رقعی برای کتاب استفاده کنم برای این کار باید ازقسمت همون سایز تغیرات رواعمال کنم؟
    دقیقا سایز رقعی چقدرهست؟تفاوت نظرات زیاده .لطفا بگید

  19. kia گفت:

    با سلام
    جناب آقای طاهری من متاسفانه به یک مشکلی برخوردم و ازتون کمک میخوام.
    مشکل اینجاست که من نشریه ای را د این دیزاین طراحی کردم و اکسپورت پی دی اف که گرفتم صفحات را پشت سر هم قرار داده ولی من روبروی هم میخوام چیکار باید بکنم یعنی فرض کنید صفحه A3 landscape میخوام که دوتا A4 روبروی هم قرار بگیره واسه چاپ چیکار باید کرد که پی دی اف آخرم به این شکل باشه؟

  20. رضا گفت:

    سلام دوستان
    بالاخره به لطف خدا تونستم یه راه میانبربرای تنظیم Tab روی نوار مدرج پیدا کنم که دیگه بعد ساخت فهرست نیازی به کار کردن دستی با فلش ها نباشه. فقط کافیه هنگام فهرست گیری و بعد Add کردن موارد مد نظر در کادر سمت چپ، در گزینه Between Entry and number عبارت Right Indent Tabرا انتخاب کنید تا تمام شماره صفحه‌ها بر روی یک خط قرار بگیرند. فقط حواستون باشه که لازمه برای تک تک گزینه هایی که Add کردین یکبار این عبارت را انتخاب کنید.
    موفق باشید

  21. رضا گفت:

    سلام من چند تا سوال دارم . ممنون می شم جواب بدید
    ۱- چرا عکس را که place می کنم می اندازه رو متن زیریش؟
    ۲- گزینه text warp را از کجا بیارم؟
    ۳- آیا لازمه برای بهبود کیفیت عکس ها گزینه high quality را بزنم یا در افزایش کیفیت بی تاثیره و صرفا مربوط به نمایش تصویر در مانیتوره؟
    ۴-موقع باز کردن فایل یه کادر می یاد که در مورد ناشناس بودن برخی فونت ها است اما من همه فونت ها را دستی و با استایل درست کردم. باهاش چی کار کنم؟
    ممنون

  22. رضا گفت:

    سلام
    آیا قبل از تشکیل book صرفا درست کردن فهرست در فصول مختلف و نه تنظیم با نوار مدرج، کفایت می کند؟ به عبارت دیگر آبا میشه تنظیم نوار مدرج را فقط بعد تشکیل book انجام بدم یا لازمه برای فصول مختلف هم قبل درست کردن book تنظیم نوار مدرج را انجام بدم؟

  23. رضا گفت:

    عرض سلام و ادب
    – فاصله سطر مناسب دقیقا چنده و حالا که تمام تنظیمات اعمال شده چطور میتونم تغییرش بدم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید
    – در ساخت فهرست با نوار مدرج، آیا باید با آون ۴ فلش ریز بالای پنجره کار کنم یا با تایپ اعداد داخل اون ۳ کادر خالی یا اصلا با اون ۳ فلش روی خود خط کش؟ می خوام اعداد پس و پیش رو در یک خط قرار بدم.
    با تشکر از مطالب ارزشمند سایت مستدام باشید.

  24. رضا گفت:

    سلام روزه نمازهاتون قبول باشه
    – آقای طاهری لطفا بفرمایید تعداد خط مناسب در یک صفحه با قطع وزیری در یک متن علمی چند خطه؟ بعضی صفحات من ۳۴ خط را در خودشون جا دادند و اگه باید کم کنم را سریعشو بفرمائید؟
    – طرز گذاشتن پاورقی جدید در ایندیزاین در یک متن placeشده از قبل؟

    • برای متن علمی در قطع وزیری تنها نکته مهم اینه که معمولا فاصله سطور رو درصد ناچیزی بیشتر در نظر می‌گیرند که تمرکز خواننده روی متن بیشتر بشه.
      برای گذاشتن پاورقی هم مکان نما را بعد از کلمه‌ی مورد نظر قار بده و از منوی type گزینه‌ی insert footnote رو بزن بعد میتونی متن پاورقی رو در محلی که ایندیزاین ایحاد میکنه کپی یا تایپ کنی.

  25. سعید گفت:

    عرض ادب و احترام. یه سئوالی دارم که خیلی برای جوابش عجله دارم و دعاتون می کنم اگه جواب بدید. من وقتی عکسها رو وارد ایندیزاین می کنم کیفیتشون خیلی پایین می یاد با اینکه کیفیت عکس اصلی خیلی خوبه. از همون ctrl+D هم استفاده میکنم. کلا چه داخل شکل باشه چه مستقل کیفیتش افت می کنه!

    • نکته اینه که وقتی عکس رو در ایندیزاین place می‌کنی اون چیزی در در مانیتور می‌بینی فقط برای نمایش تصویره و ربطی زیادی به کیفیت نداره. برای اینه که سریع لود بشه و بتونه نشونش بده با کیفیت کم نمایش می‌ده و در خروجی pdf با فرم press quality همون کیفیت واقعی عکس در میاد. برای اینکه کیفیت واقعی عکس رو ببینی روی عکس کلیک کن زیر مجموعه display pereformance گزینه High Quality Display رو بزن عکس با کیفیت واقعی نمایش داده می‌شه.

  26. رنجبر گفت:

    سلام سایت بسیار عالی دارین خیلی وقت بود که داشتم دنبال سایتی می گشتم که بتونه طراحی یه کتاب رو به این خوبی توضیح داده باشه.

  27. وحید گفت:

    سلام مجدد. هر کار می کنم نمی تونم کادر جدول را بیارم وسط صفحه. با راهکار آقای طاهری (درمنوی table قسمت پایین می تونی فواصل رو تعیین کنی) هم صرفا متن داخل جدول جابه جا می شه. نمی دونم شاید چون من جداول و متن را با هم place کردم حالا نمی تونم کادر جدول رو تکان بدم. دوستان اگه می دونید لطفاً راهنمایی کنید.

  28. azam گفت:

    دوستان جهت مشکلی که دیروز بهش برخوردم . یعنی تلفیق نوشتار انگلیسی و فارسی در کتابهای دو زبانه یه روش کشف کردم که البته برای تعداد صفحات کم جواب میده. اینکه نوشته ها رو وقتی place میکنم shift نمیزنم که اتوماتیک به سمت انتهای صفحات بچینه نوشته ها رو . بصورت دستی از صفحه آخر place میکنیم و میچینم میام جلو و بصورت خودکار سرریزنوشته ها به سمت وسط کتاب هدایت میشه.​

  29. azam گفت:

    با سلام . اگر کتابی دو زبانه داشته باشیم که نوشتار ابتدای کتاب فارسی و نوشتاری انتهای کتاب انگلیسی برای اعمال شروع متن انگلیسی از چه روشی باید استفاده کرد؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • پیشنهاد من برای کتاب دوزبانه اینه که شما دو تا کتاب کار کنی. یکی فارسی با تنضیمات فارسی. منظورم علف کتابه که از راست باز می شه… و یه کتاب لاتین که از سمت جپ باز می شه. بعد این دوتا کتار رو جدا خروجی می کیری و می دی لیتوکرافی. حالا لیتوکراف این دوتا کتاب رو فرم بندی می کنه و بعد از چاپ فقط کافیه فرمهای چاپی این دوتا کتاب رو بذاری رو هم و صحافی کنن. من خودم همین کار ور می کنم.

  30. رضا گفت:

    سلام طاعات مقبول
    زمان درست کردن فهرست کتاب قبل Add کردن در book ، یعنی هنگام درست کردن فصول، باشه یا بعدآن یکدفعه بر کل کتاب فهرست بسازم؟ با تشکر

    • بهرین کار اینه که شما اول تنظیمات فهرست رو انجام بدی و انتخاب کنی که کدوم پاراگراف استایل رو می خوای تعریف کنی که توی فهرست بیاره. بعد همه داگیومنت هات رو اد کنی. کارت که تموم شد کافیه فهرستت رو آپدیت کنی. فهرست ساخته می شه.

  31. تبسم گفت:

    سلام و تشکر
    برای تنظیم فونت‌های انگلیسی در یک متن فارسی باید چه کار کنم؟

    • برای فونت های لاتین بهتره که یه character style بسازی و تنظیماتی که میخوای بهش بده. بعد که متن رو ریهتی تموم شد و استایل متن رو دادی Ctrl+F رو بزن در find &change در قسمت Find آیکون @ رو بزن و Any letter رو پیدا کن و انتخابش کن. و در قسمت Change همون کاراکتر استایلی که ساختی رو تعریف کن. بعد change all رو بزن. همون استایلی که ساختی به کاراکترهای لاتین اعمال می شه.

  32. جعفری گفت:

    سلام و با عرض پوزش از سوالات مکرر. آیا من مجبورم همه متن کتابم رو بعد place کردن استایل بزنم (مثلا استایل متن رو مجبورم یا فقط استایل متن بدون تورفتگی کفایت می کنه؟) چون کتاب من پر از کلمات انگلیسی داخل متن فارسی (مثل اسامی ژنها و ارقام مثل “M.106” و “M.111” ) است و وقتی استایل متن را روی آن اعمال می کنم M را انگلیسی نگه می داره و ۱۰۶ و ۱۱۱ را فارسی میاره و پشت M می اندازه مثل: M111
    آیا بهتر نیست بذارم کل متن همان در حالت Normal که بعد place بود بمونه؟ در اینصورت با این عبارات انگلیسی در پاراگرافهای اول که الزاما باید فاقد تورفتگی باشه چیکار کنم؟ با تشکر
    مثال قبل اعمال استایل: “M.106” و “M.111” به رده مالینگ مرتون تعلق دارند و شامل ۱۵ نوع هستند که از M.101 شروع شده و تا M.115 ادامه دارد. پایههای.M.25 و M.26 و M.27 به رده مالینگ M)) تعلق دارند و به شته خونی سیب مقاوم نیستند.
    مثال بعد اعمال استایل: “M.106” و “M.111” به رده مالینگ مرتون تعلق دارند و شامل ۱۵ نوع هستند که از M.101 شروع شده و تا M.115 ادامه دارد. پایههای.M.25 و M.26 و M.27 به رده مالینگ تعلق دارند و به شته خونی سیب مقاوم نیستند.

  33. وحید گفت:

    با سلام در تکمیل سوالی که پرسیدم
    استایل تیتر یک شماره ای (۱.) با فونت ۱۵، دو شماره ای (۱.۱) با فونت ۱۴ و سه شماره¬ای (۱.۱.۱) با فونت ۱۳را ساختم. وارد قسمت پاراگراف استایل Bullet & Numbering شدم. در List Type ، Bullet را زدم و نقطه را Add کردم تا به جای کامای انگلیسی بیاد. اما وقتی ok می دم به جای اینکه نقطه را بین شماره ها بذاره، قبلشون می ذاره. اینجوری
    . ۱.۱.۱
     ۱,۱,۱…
    لطفا راهنمایی بفرمایید دقیقا چه کنم

  34. جعفری گفت:

    سلام
    منظورم از landscape صرفا گذاشتن جدولم در صفحه عرضی با همان ابعاد و حتی همان حاشیه تعریف شده به جای طولی است نه تغییرسایز صفحه. (یک صفه عرضی در بین ۴۲ صفحه طولی آن فصل) آیا در این صورت هم در کتاب چاپی بلااستفاده است. و آیا راهی که فرمودید برای تغییر سایز صفحه است یا ریختن مطالب به صورت عرضی در آن.
    خیلی ممنون از راهنماییتون و خدا قوت

  35. وحید گفت:

    ممنونم از مطالب مفید و بیان شیوای شما. خیلی استفاده کردن تنها در چند مورد علی رغم سعی و تکرار توفیق حاصل نشد که امیدوارم با جزئیات دقیق توضیح بفرمایید:
    – در خصوص تنظیمات ورد در ایندیزاین از مسیر Type/document footnote option رفتم استایل پاورقی هم درست کردم. ولی تنونستم راهی پیدا کنم که پس از place شماره های فارسی شده تمام پاورقی ها با هم اصلاح و مثل فایل ورد قبلی انگلیسی شوند و در بهترین حالت تنها یک پاورقی درست شد. راهنمای بفرمایید تا همه را یکجا اصلاح کنم.
    – در خصوص وسط چین کردن جدول چون وقتی متن ورد حاوی جداولم رو place کردم تمام جداول یا به گوشه سمت راست رفته و یا به گوشه چپ و هر کدام از گزینه های منوی table را هم که کم و زیاد می کنم هیچ وسط نمی یاد
    – وقتی متن ورد حاوی عناوین و سرفصل های متعددم رو place کردم به جای نقطه بین شماره ها کامای انگلیسی آمد و نمی دونم دقیقا در کدام قسمت پاراگراف استایل Bullet & Numbering می‌تونم تنطیم کنم که بین شماره ها چی بیاد.
    shift baseline – کجاست؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  36. وحید گفت:

    با سلام و تشکر از پاسخدهی سریع شما
    چگونه می توانم جدول رو در ایندیزاین وسط چین کنم؟
    وقتی متن حاوی جدول رو place میکنم به نظر میرسه که متن جدول روی خطوط قرار گرفته. چطور اصلاحش کنم؟
    با تشکر

    • اولا درمنوی table قسمت پایین می تونی فواصل رو تعیین کنی.
      بعد می‌تونی استایل متن جدول بسازی و shift baseline رو کم یا زیاد کنی که متن جای درست قرار بگیره.

  37. وحید گفت:

    آقای طاهری منو فراموش کردید. خواهش می کنم جواب سوال منو هم بدید
    نظرتون چیه که از جداولی که تو ورد درست کردم عکس بگیرم بعد وارد ایندیزاین کنم تا کمتر تغییر کنه یا همان را بریزم با table ویراش کنم؟ کدام بهتره؟
    آیا B lutus قلم فارسی مناسبی برای یه کتاب تخصصی چند صد صفحه ای است؟
    چطور تصاویر را کوچک کنم به شکلی که وضوح تصویر به هم نخوره؟ چون حس می کنم کیفیت عکس کتاب اصلی که ترجمه شد و حتی کیفیت عکس هایی که از آن کتاب داخل ورد ریختم خیلی بیشتر از کیفیت تصاویر وارد شده به ایندیزاین است؟
    آیا در پنجره new documentدر گزینه number of pageتعداد کل صفحات کتاب را بنویسم؟ (تخمین تقریبی مجموع صفحات ورد و عکس ها در قطع مورد نظر) کمتر یا زیادتر نوشتن آن تا چه حد اهمیت داره. چون بدلیل کاهش حجم صفحات در ایندیزاین عدد درستشو نمی دونم

    • در مورد جدول طبعا بهتره با table کار کنی و جداول رو ویرایش کنی.
      B lutosمناسبه. با پوینت ۱۴ یا ۱۳
      کیفیت تصویر ربطی به چیزی که در محیط اندیزاین و در مانیتور میبینیم نداره. نوع نمایش تصویر در ایندیزاین طوریه که راحت و ریع بتونه نمایشش بده. تا گرافیک کامپوترت زیاد درگیر نشه. اگه پیکسل طول و عرض عکس کافی باشه کیفیت نمی‌افته. فقط حواست باشه لینکش به هم نخورده باشه.
      تعداد صفحه رو هم اول تخمینی یه چیزی بزن بعد که متن رو ریختی میتونی از منوی pages تعدادش رو کم یا زیاد کنی. کلیک راست کنی روی اخرین صفحه میتونی صفحه اینسرت کنی یا چند صفحه رو با شیفت انتخاب کنی و سطل زباله رو بزنی. صفحه‌ها پاک می‌شن. تعداد صفحه کلی کتاب رو معمولا د شناسنامه میزنن که ربطی به چیزای فنی نداره…

  38. جعفری گفت:

    خیلی خیلی ممنونم از راهنمایی تون
    – در خصوص سوال ۲متن من قابلیت place شدن داره. اصلاٌ یک متن یکسان را گاهی place می کنه گاهی نه؟ (مثلاً فصل ۲ را place می کنه اما ۳ را place نمی کنه) خودم فکر می کنم شاید جایی یه دکمه ای خود به خود تیک خورده و فعال می شه یا برعکس غیر فعال شده؟ نظر شما در این مورد چیه؟
    – و اینکه بفرمایید نحوه درست کردن تک صفحات landscape (که جدول ورد داخلشه) در بین کل متن عادی بعد place کردن چیه؟

    • فایل وردی شما احتمالا خیلی شسته رفته نیست. مثلا فصل ۳ کلا داخل جدوله یا هر چیز دیگه‌ای که ایندیزاین نمی‌خونه اون رو. اصولا متن ورد سالم به راحتی در یدیزاین place می‌شه. در ایندیزاین‌های جدیدتر در منوی page دکمه‌ای با عنوان multipage size وجود داره که با اون می‌شه در یک داکیومنت چندین سایز صفحه رو ایجاد کرد. اما این برای کتاب چاپی کار درستی نیست. برای ebook و از این دست به درد می‌خوره بیشتر.

  39. جعفری گفت:

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات
    کارم گره خورده لطفا راهنمایی بفرمایید
    ۱. وقتی استایل ایتالیک را روی تنها یک عبارت در کل پاراگراف اعمال میکنم کل پاراگراف ایتالیک می شود (هم در ورد هم در ایندیزاین این حال هست) چطور می توانم تنها همان عبارت را با استایل ایتالیک کنم؟
    ۲. این دیزاین من گاهی place می کنه گاهی نه؟ علت چی میتونه باشه؟
    ۳. چطور می تونم مستر شماره صفحه و عنوان کتاب را که قبلاً در ایندیزاین save کرده ام حذف کنم؟
    ۴. آیا باید اول متن ورد را وارد ایندیزاین place کنم بعد عکسها را در حدفاصل متون در سر جای خودش قرار دهم؟ در مورد جداول چطور؟
    ۵. من برای حل مشکل نیم فاصله از Find استفاده کردم و با replace all تمام option hyphen را به non- joiner zero with تبدیل کردم اما حالا پس از انتقال به ایندیزاین با یه مشکل جدید موجه شدم و آن اینکه برخی کلمات مثل سرتاسر و مشکلی را به صورت دو تیکه آورده یعنی سرت¬اسر و مشکل¬ی. ممنون می¬شم راهنمایی بفرمایید.

    • ۱- برای استایل دادن یک تک کلمه در داخل پاراکراف از Charachter Style استفاده کن
      ۲- هر فایلی که قابلیت place شدن داشته باشه place می‌شه…
      ۳- برای ویرایش مستر پیج باید در منوی Page قسمت Master page مستر پیج مورد نظر رو روش دوبار کلیک کنی می‌ری داخل مستر ژی و می‌تونی ویرایش کنی حذف کنی یا هر کار دیکه‌ای..
      ۴- بعله در مورد عکس بهتره عکس‌ها رو جدا وارد کنی. اما در مورد جدول‌ها اگه فرمت وردی دارن می‌تونی place شون کنی و بعد در ایندیزاین با table روش کار کنی و اندازهها رو تنظیم کنی و …
      ۵- اگه علامت ¬ جایی ظاهری می‌شه که نیم‌فاصله بوده درسته الان تو ایندیزاین می‌تونی دوباره از find استفاده کنی و درستشون کنی. اما اگه جاهای بی ربط ظاهر می‌شه فایل اولیه ورد ایراد داشته برا همین باید دستی دونه دونه درستش کنی…

  40. وحید گفت:

    خدا عمرت بده
    قلم فارسی مناسب برای یه کتاب تخصصی چند صد صفحه ای چی باشه خوبه؟ آیا B lutus مناسبه؟
    آیا از جداولی که تو ورد درست کردم هم عکس بگیرم بعد وارد ایندیزاین کنم یا همان را بریزم؟
    آیا در تعداد کل صفحات کتاب را بنویسم؟

  41. وحید گفت:

    سلام لطفاً جواب سوالاتم را به صورت فورس ماژور بفرمایید. ناچارم هر چه زودتر فایل آماده کتاب را تحویل دهم. در ایندیزاین چطور می¬تونم عنوان هرفصل را بالای صفحات آن فصل در کنار شماره صفحه بیاوم بدون اینکه عنوان فصل قبل تغییرکنه؟ (هر فصل دارای هدر متفاوت باشه)
    چگونه می¬توان در ایندیزاین قلم و اندازه را به طور جداگانه برای متن فارسی و لاتین انتخاب کرد؟
    فرمودید سرفصل‌های فهرست را در حالت انتخاب قرار داده و کلید Ctrl+Shift+T را فشار دهید پنجره Tabs باز شود. با تنظیم Tab روی نوار مدرج شماره صفحه‌ها بر روی یک خط قرار خواهند گرفت.
    تنظیم Tab روی نوار مدرج چگونه انجام شود؟ بیشتر توضیح بفرمایید؟

    • برای آوردن عنوان فصل در سر صفحه به type/ text varible / refin بروید. از بین واریبلها Running header رو انتخاب و edit کن. یعنی پاراکراف استال رو روی استایل تیتر یک یا عنوان فصل تنظیم کن. این واریبل رو در مسترپیچ قرار بده.
      برای لاتین ها یه کاراکتر استایل بساز و بعد به لاتین ها اعمال کن. از Find & change استفاده کن تا کاراکترهای لاتین رو پیدا کنی . کاراکتر استایلی که ساختی رو بهشون اعمال کنی.
      تنظیم Tab رو هم اکه کار کنی باهاش یه کم دستت میاد چجوریه. فلش رو میذاری اونحایی که می‌خوای متن الاین بشه…

  42. رضا گفت:

    با سلام بفرمایید در این دیزاین چطور فصل بندی کنیم؟
    فرمودید وقتی متن کتاب زیاده از سیستم book استفاده کنیم. کتاب من ۴۰۰ ص و مشتمل بر ۱۰ فصل است. حسب فرمایش شما کتاب را به ۱۰فایل ورد مجزا تبدیل کردم. حالا چه کار کنم با توجه به اینکه من از ایندیزاین CS3 استفاده می کنم و در منوی فایل (File) ایندیزاین CS3 عبارت Book وجود نداره. چطور Add ‌کنم؟ اگر ممکنه با جزئیات بیشتر توضیح بفرمایید.

    • اگه در ایندیزاین CS3 در قسمت New گزینه Book وجود نداره که کاری نمی‌شه کردو یادم نیست CS3 داشت گزینه Book ره یا نه…
      اما در Cs5 و بالاتر از File /new/ book یک وک جدید بساز. یه پنجره باز می‌شه. بعد به علامت مثبت هست اونجا اون رو میزنی و Document ها رو توی بوکت Add می‌کنی. ترتیب قرار گیریشون مهمه. الان هرکودم رو باز کنی مبینی که شماره صفحه ها خودش درست شده و …

  43. وحید گفت:

    سلام
    وقتی متن طولانی کتابم رو از ورد وارد ایندیزاین کردم برخی کلمات انگلیسی که ایتالیک بود از این حالت خارج شد ولی برخی همانطور ایتالیک ماند. چطور می تونم متن ورد را عیناً و بدون تغییر به ایندیزاین منتقل کنم. چون متن فارسی من تعداد زیادی کلمه انگلیسی داره که بنا به ضرورت فقط برخی از آنها باید ایتالیک باشه (همانطور که در ورد تنظیم کردم). لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • اولا متن رو طبیعتا باید Place کنی.
      بعد بهترین کار اینه که در رود کاراکترهای ایتالیکی که داری رو با یک استایل ایتالیک کنی. دستی نکنی این کار رو. حتی رنگ استایل ایتالیک رو هم متفاوت بذاری. بعد که این متن رو وارد ایندیزاین می‌کنی استایل ایتالیک وارد ایندیزاین می‌شه و فقط لازمه استایل جدید ایندیزاین رو جایگذین استایل قبلی ورد کنی. این کار ور هم با دستور Find&change Ctrl+F می‌تونی به راحتی انجام بدی. اگه رنگ رو متفاوت داده باشی همون رنگ وارد ایندیزاین می‌شه و در Find & change میتونی دستور رو به رنگ هم حساس کنی تا استایل جدید رو راحت تر بتونی اعمال کنی.

  44. رضا گفت:

    وقتی متن کتابمو از ورد وارد ایندیزاین کردم شماره عناوین بخش¬های مختلف که در ورد با خط فاصله از هم جدا شده بود (مثلاً به صورت ۵-۱-۱) در ایندیزاین با ویرگول (و کوچک) (۵,۱, ۱) از هم جدا شد. چطور می تونم تنظیم قبلی (خط فاصله) را برگردونم. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
    وقتی متن کتابمو از ورد وارد ایندیزاین کردم عبارت ۲n که به دفعات در متن استفاده شده بود به ۲ nتبدیل شد. راهنمایی بفرمایید. آیا مجبورم دستی ۳۰۰ صفحه رو چک و اصلاح کنم یا را میانبر وجود داره؟ از راهنمایی های خوبتون سپاسگذارم. خدا اجرتون بده

  45. ,وحید گفت:

    با سلام
    وقتی که متن دارای پاورقی رو از ورد وارد ایندیزاین کردم تنظیمات قبلی آن از بین رفت (سایز تغییر کرد، جای خط بالای آن از چپ چین به راست چین تغییر کرد، شماره پاورقی¬های انگلیسی که در ورد انگلیسی بود فارسی شد و شماره آنها که در هرصفحه مجدداً از یک شروع می شد در ایندیزاین از شماره صفحه قبل ادامه پیدا کرد) چطور می تونم تنظیمات قبلی را برگردونم. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

  46. majid گفت:

    یه بار اینو پرسیدم
    برای فهرست کتاب من از ایندکس استفاده می کنم ولی یه مشکلی که هست وقتی از اسکریپت paragraphSort استفاده می کنم اون میاد اولین عدد سمت چپ رو برای مرتب کردن در نظر میگیره
    مثلا بین ۲ و ۱۱ عدد ۱۱ عدد کوچیکتر در نظر گرفته میشه.راه حل این مشکل چیه ؟
    یه سوال دیگه ایکریپت دیگه ایی برای مرتب سازی هست؟

    • برای فهرست اول کتاب بهترین حالت اینه که مطابق قدم پنجم مقاله فوق عمل کنی.
      ایندکس معمولا برای نمایه‌سازی و چیزهایی از این دست استفاده می‌شه. پاراگراف سورت هم مشکلی که داره اینه که برای عربی نوشته شده و معمولا با حروف گ پ ژ چ مشکل داره و این حروف رو مرتب نمی‌کنه. و معمولا دستی انجام می‌دن.
      منطق سورت این اسکریپت به درد فهرست نمی‌خوره. طبیعتا برای حل مشکل ۱۱ و ۲ باید ۲ رو به صورت ۰۲ بنویسی…

  47. سید گفت:

    سلام.
    خیلی ممنونم از توضیحات بسیار مفید شما.
    شما در قسمت اضافه کردن متن گفتید که باید یک باکس متنی درست کنیم. یعنی باید برای تک تک صفحات همین طور باکس درست کنیم؟ اگر کتاب عکس داشته باشه چطور این متن ها رو با عکس ها هماهنگ کنیم؟

    • کتاب اگر عکس داشته باشد روش ساده اینه که عکس رو‌place کنی و دستور ‌‌Text wrap رو بهش بدی و هر جا که دوست اری قرار بدی. با این دستو متن کنار عکی قرار میگیره یعنی اگه عکس رو روی متن بذاری متن خودش رو جمع میکنه طوری که زیر عکس نره. میتونی پنجره text wrap رو از منوی window پیدا کنی…

  48. Alireza گفت:

    سلام. درمورد شماره‌ی صفحه ممنوم می‌شم اگه بیشتر توضیح بدین. آیا در قسمت مستر باید شماره صفحه را وارد کرد یا قسمت پیچ‌ها. آیا به صورت خودکار شماره‌بندی می‌شه یا با برای هر صفحه شماره گذاشت و دستی این‌کار رو انجام داد.
    با تشکر

    • همانطوری که توضیح داده شد، برای شماره صفحه باید به مسترپیج بری و در محل مورد نظر یک باکس متن ایجاد کنی. بعد مکان‌نما رو در باکس متن قرار بدی. بعد کلید ترکیبی
      Ctrl+shift+alt+N
      رو بزنی. یک حرف لاتین هم نام مستر پیج ظاهر می‌شود. شماره صفحه در صفحات ایجاد می‌شود.

  49. مرجان گفت:

    با عرض سلام و ادب
    ضمن تشکر از مطالب ارزشمند سایت ، لطفا راهنمایی بفرمایید برای یادگیری کامل و بهتر نرم افزار indesign توصیه شما چه کتاب یا سی دی آموزشی هست ؟ (لطفا کتاب اورجینال معرفی ننمایید چون زبانم ضعیف می باشد.)
    با تشکر

    • به طور کتاب‌های آموزشی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند؛ گام به گام‌ها و خودآموزها.
      کتاب‌های گام به گام از اول شروع می‌کنن توضیح می‌دن تا آخر. خودآموزها بر اساس پروژه‌هایی که تعریف می‌کنن مباحث رو پیش می‌برن.
      حالا شما می‌تونید از بین کتاب‌های چاپ شده انتهاب کنید.
      به جای کتاب لاتین بهترین منبع Help خود نرم‌افزاره.
      فک کنم کتابی دیدم Help ایندیزاین رو ترجمه کرده بود؛ منبع خوبیه.

  50. majid گفت:

    منظور حرکت عکسه وقتی داخل ابجکت متن place میشه از به سمت راست نمیشه تکونش داد فقط بالا ،پایین و چپ
    یه سوال دیگه سندهایی که تعداد صفحاتشون میره بالا خیلی اذیت می کنن مخصوصا وقتی بیشتر صفحات لینک شده باشن به سختی تووی سیستم های متوسط میشه کاری روی سند انجام داد خیلی کند میشه این مشکل راه حلی داره؟

    • وقتی عکس رو داخل TEXT BOX کپی کنی طبیعتا عکس داخل محدوده text box قابلیت حرکت داره.
      فقط که کاری که می‌شه کرد اینه که یه Object Style بسازی و در ذیل دستور anchored object تنطیمات مورد نظرت خودت رو انجام بدی. یه کارای جالبی می‌شه کرد anchored object.
      اما سوال دوم؛ وقتی متن کتاب زیاده استفاده از سیستم book خیلی می‌تونه کمک کنه. با این ترتیب که اول هر فصل کتاب رو یک داکیومنت در نظر می‌گیری. بعد از منوی FileBook می‌سازی و بعد داکیومنت‌ها رو دونه دونه توی Book ی که ساختی Add می‌کنی. نگران شماره صفحات و شماره‌های دیگه هم نباید باشی. چون خودش اینا رو بر اساس ترتیب داکتومنت‌ها درست می‌کنه.

  51. majid گفت:

    وقتی روی فریم متن کلیک می کنم و فریم درحال انتخابه عکسی رو وارد می کنم عکس خیلی راحت Align میشه ولی یه بدی که داره اینه اگه تووی صفحات قبلیش متنی اضافه بشه عکس ثابته و با متن مرتبطش حرکت نمیکنه .
    و وقتی تووی حالتی که ابزار متن انتخاب عکسی رو وارد می کنم نمیشه یا به چپ یا به راست اونو حرکت داد(بستگی به نوع دایرکشن داره) چرا؟ خوبی این حالت اینه اگه متنی تووی صفحات قبل اضافه بشه عکس هم باهاش حرکت میکنه.

    • به طور کلی اگر بخوای عکس با متن حرکت کنه باید عکس رو داخل متن place کنی. و از دستور anchored object استفاده کنی تا عکس رو در جای مشخصی از صفحه یا Text box قرار بدی.
      اما سوالت رو به طور کامل متوجه نشدم.

  52. majid گفت:

    من روی دوتا سیستم ایندیزاین نصب کردم روی یکیشون هر چند روز یکبار چپ به راست زبانهای خاورمیانه ایی اش میپره مجبور میشم از اول نصب کنم دلیلش چی می تونه باشه ؟چرا تووی ایندیزاین مثل فتوشاپ گزینه ایی برای این کار تعبیه نشده ؟
    برای فهرست کتاب من از ایندکس استفاده می کنم ولی یه مشکلی که هست وقتی از اسکریپت paragraphSort استفاده می کنم اون میاد اولین عدد سمت چپ رو برای مرتب کردن در نظر میگیره
    مثلا بین ۲ و ۱۱ عدد ۱۱ عدد کوچیکتر در نظر گرفته میشه.راه حل این مشکل چیه ؟

  53. majid گفت:

    سلام
    چرا Bullet Points وقتی فارسی میشه فونتش حالت کارکتر نامشخص (مربع) میگیره ؟
    کجا میشه مثل wor نوعش رو هم تغییر داد؟
    در ضمن جواب سوالات رو علاوه بر ایمیل اینجا هم بنویسید بقیه همه بتونن استفاده کنن
    با تشکر

    • اصولا شما می‌تونی در قسمت Bullet and Numbering بولت و نوعش رو تعیین کنی و بعد یک کاراکتر استایل بسازی و ویژگی مورد نظر رو تنظیم کنی. بعد کاراکتر استایل رو به بولت نسبت بدی. در تنظیمات بولت، نوار انتخاب کارکتر استایل هست.

  54. فائزه گفت:

    باعرض سلام و شاد باش
    میتونید در مورد دستور overprint من را راهنمایی کنید.
    قبلا یه فایلی چاپ کرده بودم، در قسمتی از این فایل یک متن درون یک کادر رنگی داشتم. بعد از چاپ زیر این متن یک سایه سفید افتاده بود.
    بعدا متوجه شدم که دستور overprint برای این مواقع استفاده میشود. ولی نمیدونم باید چطوری از این دستور استفاده کنم.
    متشکر میشوم راهنمایی ام کنید.

    • اور پرینت به طور کلی یعنی یه متن یا هر چیز دیگه وقت روی یه رنگ دیگه قرار می‌گیره اول اون رنگ کامل چاپ می‌شه ‌بعد اون متن یا چیز دیگه روش چاپ میشه. بیشتر رنگ در مورد رنگ مشکی کاربرد داره. اگه فونت ریز مشکی اورپرینت نشه ممکنه سفیدک بزنه کار. اور پرینت این مشکل رو حل میکنه. و اینکه متن سفید رنگ باید اور پرینت بشه. چون هیچی چاپ نمی‌شه. البته ورژن‌های جدی ایندیزاین ارور میده اگه این اتفاق افتاده باشه.

  55. الهام گفت:

    سلام. ببخشید برای فرم بندی یه مجله تا تحویل بدیمش به چاپخونه چیکار باید بکنم؟
    چاپ خونه خودش فرم بندی نمیکنه. روشی برای فرم بندی هست که خود نرم افزار انجامش بده؟ یا باید خودم صفحه ها رو کنار هم بچینم؟

    • برای فرم بندی در ایندیزاین فقط فرم بوکلت وجود داره یعنی فرم چهار صفحه ای که برای لیتو گرافی مناسب نیست
      شما باید فرم رو دستی در ایندیزاین بچینی. به این شکل که اول یه ماکت کاغذی بسازی و شماره صفحه بذاری بعد دونه دونه فرمها رو بچیدنی. اول یه خروجی پی دی اف بگیر بعد اون فایل رو در ایندیزاین place کن. داکیومنت رو هم اندازه شیت کلی کار در نظر بگیر.

  56. majid گفت:

    سلام
    برای کتاب ها در اندازه های مختلف بهتره که سند رو A4 تنظیم کنیم و اندازه Margin رو بر حسب اندازه واقعی تنظیم کنیم یا همون ابتدا اندازه کتاب رو تنظیم کنیم مثلا برای قطعه وزیری همون اندازه ۲۴*۱۷ باشه یا تووی یه سند A4 این اندازه تنظیم بشه؟
    البته برای چاپ منظورمه
    استاندارد فاصله خطوط از هم تووی کتابها چقدره ؟

    • هر دو روش رایجه. ولی درستش اینه که اندازه سند ما در اندازه‌ی واقعیش باشه. کتابی که قراره وزیری چاپ بشه، چرا باید اندازه‌ی صفحاتش A4 باشه؟! البته شما هر زمان که نیاز به چنین چیزی داشتید، می‌تونید از فایلتون یک پرینت pdf روی a4 بگیرید.

    • استاندارد فاصله خطوط بستگی به نوع فونت، سایز فونت و حتی گروه سنی مخاطبان کتاب داره. مثلا فاصله سطور در کتاب‌های پژوهشی نسبت به کتاب داستان می‌تونه بیشتر باشه. اما به طور کلی می‌تونی فاصله سطور (Leading) رو روی Auto بذاری. همون پیش فرضی که طراح فونت در نظر گرفت مناسبه معمولا.

      • نکته دیگه اینکه به طور کلی همیشه کار در هر سایزی که قراره چاپ بشه document‌ ایندیزاین در همون سایز باید ساخته بشه. و با همون سایز در اختیار لیتوگراف قرار می‌گیره. باقی کارها رو لیتوگراف انجام می‌ده.

  57. Anon گفت:

    سلام. دوستان چرا نظر من رو تایید نکردید؟ نظرات بعد از من تایید شدند اما نظر من نه! دوباره می‌ذارم لطفا جواب بدید ممنون :

    سلام. من تمپلیت کتاب رو خریداری کردم. دو سوال داشتم که ممنون می‌شم پاسخ بدین.
    ۱- چرا کاراکتر مخصوص در لیست‌های گلوله‌ای (Bullet Points) همتراز با متن نمی‌شه؟ منظورم دایره مشکی که کنار هر خط اصلی قرار می‌گیره است. بالاتر از متن درج میشه. برای رفع این مشکل چکار باید کرد؟
    ۲- من برای سرفصل‌ها بعد از اختصاص استایل به متن سرفصل اون رو Hide می‌کنم تا سرفصل در بالای صفحات کتاب درج بشه اما دیده نشه، چون از طرح گرافیکی برای عنوان هر فصل استفاده می‌کنم. آیا این موارد مخفی در خروجی پی دی اف مشکلی ایجاد نمی‌کنند؟ یعنی صد در صد پنهان می‌مونند روی هر خوانشگر متنی؟
    ممنون. روز خوش

    • سلام دوست عزیز
      جواب سوال به ایمیلت ارسال شده بود اگه اشتباه نکنم
      جواب ۱
      میتونی کاراکتر استایل بولت رو پیرایش کنی و از گزینه شیفت بیسلابین مقدارش رو تعیین کنی.
      جواب ۲
      متوجه متظورتون نشدم لزونی نداره هاید کنی سر صفحه رو میتونی مستر پیج اون صقحه رو none کنی…
      اگه مشکل داشتی باز ایمیل بزن.
      موفق باشی!

  58. سجاد گفت:

    سلام
    سوال من اینه که Margin استاندارد برای کتاب در قطع A5 و A4 چنده میلیمتره.
    ممنونم

  59. fatemeh گفت:

    سلام خسته نباشید
    سوالم اینه که توی ایندیزاین چطوری میشه opacity یه شکل رو تغییر داد ؟؟؟
    اصلا امکانش هست توی ایندزاین ؟؟؟

  60. fatemeh گفت:

    سلام . خسته نباشید
    من یه مشکلی دارم برای وارد کردن عکس . میخوام مجله بزنم با عکس دربری شده
    اما وقتی عکس رو در فتوشاپ در بری میکنم و save میکنم و میبرم تو ایندیزاین دور تا دور عکس یه پس زمینه ی سفید می افته و اجازه نمیده مطلب رو دورتا دور برشی که زدم بیارم
    میشه لطفا کمکم کنید ؟ بد جور گیر کردم

  61. علی گفت:

    سلام. بسیار عادی دست شما درد نکنه.
    چند تا سوال داشتم.
    ۱. وقتی با کنترل+ دی متنی را مثلا از ورد وارد ایندیزاین می کنم، دیگه برای قسمت جدید متن درست کردن کلید شیفت کار نمی کنه. علامت مارپیچ میاد ولی کار نمی کنه. باید چی کار کنیم که خودش متن رو تا صفحه ای که جا می شه ببره.
    ۲. یه جا یه فهرست دیدم که وسط عناوین و شماره صفحه ها خط کشیده بود، این طرف خط عددها بودند و آنطرف خط عناوین. عناوین چپ چین شده بودند و عدد ها راست چین. چطور این کار رو انجام داده بودند.
    ۳. وقتی استایل پاراگراف درست می کنیم، راهی هست که این استایل رو به عنوان پیش فرض در تمامی داکیومنت هایی که درست می کنیم نشون بده. این امکان توی ورد هست که هیدینگ رو به عنوان پیش فرض انتخاب کنیم.
    ۴.یه فایل ایندیزاین دیدم که تصاویر در خود فایل جاسازی شده بود. البته حجم فایل زیاد بود. خیلی ها می گن ایندیزاین لینک میزنه به تصاویر و برای جابجایی فایل ایندیزاین باید عکس ها و … رو باهاش جابجا کنید. این حرف درسته؟ اگه درسته چطور یه فایل ایجاد کنم که لینکی نباشه؟
    با تشکر فراوان
    خدا اجرتون بده
    یا علی

  62. fatima گفت:

    سلام
    این عدد ها رو که میزنیم میزان عطف رو مشخص نمیکنه چرا ؟؟؟؟؟؟؟

    • اگه منظورت رو درست متوجه شده باشم منظورت اعدادیه که برای تنظیم مارجین‌ها است. این اعداد فواصل ستون رو تعریف می‌کنه. عطف کتاب رو باید بر اساس ضخامت(گرماژ) و تعداد صفحات محایبه کنید.
      در اولین فرصت جدول محاسبه عطف رو بر اساس گرماچهای استندارد موجود رو روی سایت می‌گذارم.
      برای محاسبه عطف یک کتاب که روی کاغذ ۷۰ گرم تحریر چاپ می‌شه. تعداد صفحات رو ضرب در ۴.۵ کن. بعد حاصل رو تقسیم برا ۱۰۰ کن. اندازه بر حسب میلیمتر به دست می‌آید.
      در کاغذ‌های مختلف ضریب تغیر می‌کنه….

  63. zahra گفت:

    سلام.ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار دیگران میذارید.ایکاش نکات ریز و ظریفی که وسط کار مشکل ایجاد میکنه رو هم توضیح بدین

  64. ALAVIDESIGN گفت:

    با سلام و خسته نباشید . اول مرسی از آموزش عالیتون . دوم من فایل تقویم ۹۳ رو از سایت شما خریداری کردم فقط جهت مطالعه . حالا هزاران سوال به ذهنم رسیده امیدوارم حوصله جواب دادن رو داشته باشید ممنون
    چطوری می تونم همه txet های داخل فایل رو یکجا انتخاب و به آبجکت تبدیل کنم؟ ممنونم.
    چه طوری میشه محتویات مستر پیجو در همه صفحات و بالا تر از همه لایه ها دید؟

    • سلام
      اولا چه لزومی به آبجکت کردن وجود داره؟ اگر هم بخوای آبجکت کنی تکست در زیر آبجکت باقی می‌مونه… در کل دردسرسازه به هرحال با انتخاب متن فشردن کلید Ctrl+Alt+shift+O می‌تونی متن رو به حالت Outline یا Object در بیاری
      توی پنجره لایه‌ها یه لایه روی لایه اصلی کارت بساز و عناصر مستر پیج رو در لایه جدید کپی کن. عناصر مسترپیج روی همه کار میاد.

  65. علی گفت:

    با سلام من از ورد کپی کرده ام ولی فونت های انگلیسی را مربع می اندازد حتی در ورد نوع فونت را عوض کردم و دوباره کپی کردم باز مربع می اندازد چیکار کنم؟؟
    ALIKIANI.N@GMAIL.COM

    • شما باید فونت کلمات انکلیسی رو در ایندیزاین تغییر بدی. برای این کار کلید cTRL+f رو بزن تا وارد پنجره find&Change بشی. در قسمت GREF روی @ کلیدکن و از قسمت Wildcards گزینه Wildcard را انتخاب کن. بعد در بخش Change forma دوبار کلیک کن و در قسمت تنظیمات فونت و زبان فونت مورد نظر و زبان انگلیسی رو انتخاب کن. بعد chane All ر بزن همه کلامات انکلیسی به فونت مونرد نظرت تغییر میکنه

  66. مهدی گفت:

    من خودم امشب کشفش کردم: نیم فاصله در این دیزاین!

    هرجای متن که میخوایید نیم فاصله رو بگذارید راست کلیک کنید . این مسیر رو برید
    اونجا انواع فاصله هست
    ولی متاسفانه اونیکه مد نظرمونه کلید میانبر نداره ولی خوبه برید و ببینید
    التماس دعا

    راست کلید /insert Whaite/انواع قاصله ها من اینو پیشنهاد میکنم:
    Hier Space

    احتمالا بشه براش میانبر درست کرد.

  67. sina گفت:

    ببخشید میشه روش طراحی سررسید رو در ایندیزاین آموزش بدهید .

  68. Ali گفت:

    مرسی از اینکه اطلاعات خودتون رو در اختیار دیگران قرار میدین. موفق باشید.

  69. صنم گفت:

    سلام…. ممنون از مطالب مفیدتون
    ممکنه در یه مبحث دیگه کلیدهای میانبر در ایندیزاین رو هم معرفی بفرمایید.

  70. پری گفت:

    با سلام
    وقتی که متن مورد نظر رو از ورد وارد ایندیزاین می کنم نیم فاصله ها از بین می ره و کلمات به هم می چسبند لطفا راهنمایی کنید که چطور می شه نیم فاصله رعایت کرد. با تشکر

    • سلام
      برای درج نیم‌فاصله در فارسی از کاراکترهای مختلفی استفاده می‌شه که درست‌ترینش zero-width-non-joiner هست و به احتمال زیاد در فایل شما برای نیم‌فاصله از کاراکتر Optional Hyphen استفاده شده که در ایندیزاین می‌چسبه.
      شما باید در نرم‌افزار ورد کلید ctrl+f رو فشار بدید تا پنجره Find/replace‌باز بشه. more option ‌رو بزنید و در قسمت find از قسمت special کاراکتر optional Hyphen و در قسمت replace کارکتر Zero with non-joiner رو انتخاب کرده و replace all رو بزنید. نیم‌فاصله‌های کل فایل تغییر می‌کنه. بعد فایل رو ذخیره و وارد محیط ایندیزاین کنید. مشکل حل می‌شه. اگه نیم‌فاصله مورد استفاده optional Hyphen نبود، باید نیم‌فاصله مورد نظر رو پیدا کنید و به جای optional Hyphen وارد کنید.

      • مهدی گفت:

        من خودم امشب کشفش کردم: نیم فاصله در این دیزاین!

        هرجای متن که میخوایید نیم فاصله رو بگذارید راست کلیک کنید . این مسیر رو برید
        اونجا انواع فاصله هست
        ولی متاسفانه اونیکه مد نظرمونه کلید میانبر نداره ولی خوبه برید و ببینید
        التماس دعا

        راست کلید /insert Whaite/انواع قاصله ها من اینو پیشنهاد میکنم:
        Hier Space

        احتمالا بشه براش میانبر درست کرد.

  71. با سلام و خسته نباشید. بسیار عالی بود. دست مریزاد

  72. میلاد گفت:

    سلام دوستان
    میشه کسی به من کمک کنه..؟
    میخوام بدونم چطور میشه آخرین دستور رو با یک کلید بارها تکرار کرد؟
    مثلا رنگ دادن به حروف..
    (مثل محیط offıce که با فشردن کلید F4 آخرین کار انجام شده رو واسه جاهای دیگه استفاده میکنیم)

    • برای انجام یک سری کارهای تکراری در محیط ایندیزاین میتوان از اسکریپت های موجود استفاده کرد که با سرچ در گوگل شاید بتونی اسکریپت مورد نیاز رو پیدا کنی. اما با استفاده از دستور find add change در بیشتر موارد مییشه یک سری کارای تکراری رو انجام داد.

  73. شادي گفت:

    نه اونطوری نمی خوام به راه دیگم هست که إز ابتدأ بأکس را می کشی به صورت عمودی هست که متن را بنویسی

    • سلام
      این نوع تایپ در نرم‌افزار ایلوستریتور وجود داره.
      احتمالا شما کتابی دارید که قراره متنش عمودی کار بشه و می‌خواید از امکان auto fallowing text ایندیزاین هم استفاده کنید. که اون هم راه حل داره.
      اگر دقیقا بگی چه کاری می‌خوای انجام بدی بهتر می‌تونم کمکت کنم.

  74. شادي گفت:

    سلام ببخشید در ایندیزاین چطوری میشه عمودی نوشت؟

    • سلام.
      شما میتونی با ابزار انتخاب باکس متن (Text box) رو انتخاب کنید و با فشرده نگه داشتن کلید Shift باکس متن رو بچرخونی تا عمودی بشه. با ابزار Rotate هم میتونی بر حسب درجه زاویه باکس متن رو تنظیم کنی.

  75. منیژه غیاثی پور گفت:

    مسعود جان مدرس خیلی خوبی هستی @-}–

  76. م.ک گفت:

    سلام ، خیلی خوب توضیح داده شده و کاربردی. خدا قوت.

  77. fariba گفت:

    سلام.ممنون از سایت خوبتون. ببخشید من غیر از پایان نامم، متن دیگه ای رو به طور جدی ویرایش و صفحه آرایی نکردم. ولی الان یه نفر از من خواسته کتابشو ویرایش کنم و همینطور صفحه آرایی و خواسته ابعاد کتاب ۱۴در۱۴سانت باشه. من تو ورد دارم ویرایش و صفحه آرایی رو همزمان انجام میدم. نظرتون راجع به این ابعاد چیه؟ یه مشکلی که دارم اینه که، برای صفحات بکگراند گذاشتم ولی وقتی پی دی افش میکنم نه بکگراند هست و نه سایز کتاب حفظ میشه! میخواستم در مورد چاپ کتاب هم راهنماییم کنید. من فایل وردمو ببرم برام کتابو چاپ میکنن!؟ به چه صورته؟

    • قطع ۱۴ در ۱۴ سانتیمتر برای صفحه‌آرایی کتاب‌های خشتی می‌تونه قطع معقولی باشه؛ از این جهت که لیتوگراف می‌تونه روی شیت ۶۰ در ۹۰ کارتون رو چیدمان کنه.
      برای خروجی PDF بهترین روش استفاده از گزینه Press Quality در زیر مجموعه Aobe pdf preset از منوی File است که در قدم ششم متن آموزشی بالا توضیح داده شده. اگر از چاپگرهای مجازی مثل Acrobat استفاده می‌کنی معمولا باید قطع کار و … رو دستی تنظیم کنی که خیلی توصیه نمی‌شه.
      در مورد بکگراند که در خروجی نمیاد احتمالا لینک تصویری که Place کردی به هم خورده و با شیوه‌ای که شما کاررو PDF می‌کنی حذف می‌شه.
      در مورد چاپ کتاب شما اگه مراحلی که در متن بالا گفته شده انجام بدی و فایل PDF به به چاپخونه بدی بقیه کارها رو خودشون انجام میدن.
      نکته: در حین ایجاد پرونده جدید که قطع کار و … تنظیم می‌کنید در قسمت More Option برای Bleed به جز Inside عدد ۵ mm ‌را وارد کنید. در حین خروجی هم در زیر مجموعه marks and bleed تیک Use Ducumend bleed settilngs ‌رو فعال کنید.

  78. مینا گفت:

    درود به شما دوست بزرگوار. میشه لطف بفرمایید به من یه راهنمایی بکنید… من یه کار ۷۷ صفحه ای میخام انجام بدم اما زمانی که صفحه جدید رو باز میکنم صفحات روبروی هم هستن و نمیخام صفحات روبروی هم باشن میخام هر کار توی یه صفحه باشه یعنی نمیخام به صورت شیت بندی تنظیمش کنم… تمام صفحه پشت سر هم مثل برنامه وورد مثلن. میشه بگید کجا اینکارو انجام بدم… ممنون و سپاسگزارم

  79. هستی گفت:

    بسیار ممنونم. باید بگم استادم هم این صفحه رو بخونه تا دیگه اینقدر خودش رو نپیچونه.
    باز هم ممنون

  80. منیژه صاحبکار گفت:

    سلام خیلییییی عالی و مفید بود. .. واقعا اینکه میگن ذکات علم نشر آ ن است رو شما به معنای واقعی انجام دادید.. فقط یه سوال داشتم. در قسمت وارد کردن متن کتاب من ۲۵۰ صفحه است و من اگر هی بخوام با ابزار select و shift برای هر صفحه ادامه ی متن رو جا بدم باید ۲۵۰ بار این کارو انجام بدم ایا راهی وجود داده که خودش متن را کامل در ۲۵۰ صفحه
    paste کنه. ؟ بازم از آ موزش های خوبتون ممنونم

    • یوسف فروتن گفت:

      در هنگام پیست کردن مطلب اگر دکمه شیفت را نگه داریم، مطلب به صورت خودکار و اوتومات در ادامه صفحات هم جاگذاری میشود.

  81. rozita گفت:

    ممنون از راهنمایی های مفیدتون اگر امکان داره نحوه تایپ عدد بصورت فارسی در ایندیزاین را بگویید

  82. pari گفت:

    بسیار عالی بود و به بهترین نحو توضیح داده شده،بسیار ممنون

  83. موسی گفت:

    سلام- بسیار مفید خیلی استفاده بردم مخصوصا از شماره صفحه مشکلم را حل کردید. خدا به شما خیر برساند و هر روز موفقتر باشید.
    بازهم ممنون

  84. ASAL گفت:

    باتشکر خوب بود فقط اگر امکان دارد ادامه مطالب راهم اضافه کنید.در مورد صفحه آرایی نشریه وآوردن تصاویر نیز اضافه کنید

  85. علی گفت:

    واقعاً عالی بود. ممنونم از زحمات شما. خیلی نیاز داشتم. برای شروع خیلی عالی بود. فقط می‌دونم راه زیادی دارم تا اینکه بتونم حرفه‌ای بشم.

    • sahar گفت:

      سلام
      لطفا طریقه ایجاد سر صفحه را هم بفرمایید

      • مجتبی طاهری گفت:

        سرصفحه و پاصفحه (هدر و فوتر) در ایندیزاین از طریق صفحات مستر انجام می‌شه. یعنی هر متنی یا گرافیکی که می‌خواید در صفحات تکرار بشه رو در یک صفحه مستر قرار می‌دید و اون مستر رو به صفحات مورد نظرتون اعمال می‌کنید. توضیحات کامل در متن مقاله‌ی بالا داده شده.

  86. مرتضی 78 گفت:

    واقعا عالی بود. دست مریزاد. اولین سایتی هستین که داره اینقدر خوب این نرم افزار سخت ولی لازم رو آموزش میده. ادامه بدین

  87. هستی گفت:

    سلام- نمیدونم خانم هستید یا آقا؟ اما به هرحال خیلی خوب بود. ممنون از آموزش روان و عالی این نرم افزار سخت. لطفاً در مورد طراحی مجله و بروشور نیز چنین امکانی را قرار دهید. با تشکر فراوان

  88. مهربان گفت:

    عالی بود ممنون اگه امکانش هست کامل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *